• blad nr 7
  • 5-4-2008
  • auteur R. Voorwinden 
  • Redactioneel

 

Fitna in het onderwijs: 'Een zielige vertoning'

Fitna, de film van Geert Wilders, roept ook in het onderwijs tot op heden geen heftige reacties op. “Een collega is vanochtend met een hele groep moslimleerlingen naar Fitna gaan kijken, in de klas op de computer”, vertelt Bart Engbers, directeur van het Utrechtse Vader Rijn College. “De leerlingen vonden het maar een zielige vertoning. Het raakt ze totaal niet.”

De school overwoog twee weken geleden, toen de film nog moest uitkomen, om een actie te organiseren: leerlingen zouden ballonnen oplaten met de tekst 'Laat je niet gek maken'. Daarvan is afgezien omdat dit alleen maar extra aandacht op de film zou vestigen. “Ik ben nu heel blij dat die actie niet is doorgegaan”, zegt Engbers. “Dat zou echt te veel eer zijn geweest.”
Op de islamitische basisschool Yunus Emre in Den Haag is niet over de film gesproken, zegt directeur Abdelsadek Maas. “Ieder woord over die film is er een teveel.” Zelf vindt hij het 'een niemendalletje'. “Als je sjiitische en pre-christelijke rituelen, zoals de vrouwenbesnijdenis, onder de islam schaart heb je er geen verstand van.”
De school gaat intussen gewoon verder met het eigen programma, waaronder het voorbereiden van een schoolreisje aan Zeeland. “Daar herdenken we, samen met een katholieke basisschool, het feit dat er in de Tweede Wereldoorlog in Zeeland veel Noord-Afrikanen zijn gesneuveld. Die vochten destijds mee met het Franse leger. Bij de bevrijding van de Europese democratie zijn trouwens in totaal zo'n 70.000 moslims gesneuveld. De relatie tussen moslims en democratie is dus iets hechter dan meneer Wilders wil doen geloven.”

Zwarte lijst
Ook op de Haagse Hogeschool is Fitna niet echt het gesprek van de dag. “Ik vond dat staatsecretaris Ahmed Aboutaleb heel goed reageerde door te zeggen dat Geert Wilders selectief heeft geshopt uit de Koran”, meent collegevoorzitter Pim Breebaart. “En Ahmed is een oud-student van ons. Echt een rolmodel voor onze allochtone leerlingen.”
En die zijn er genoeg op de Haagse Hogeschool: zo'n zesduizend, naast 1500 internationale studenten en elfduizend autochtone studenten. In de grote hal van de hogeschool lopen studenten van alle gezindten door elkaar, en de hbo-instelling opende tien jaar geleden al een halal-kantine.
Dat betekent overigens niet dat er nooit problemen zijn rond integratie en discriminatie. “Overal waar diversiteit is, ontstaan af en toe problemen”, zegt Breebaart. “Dus bij ons ook.” Zoals het feit dat een pabostudente een tijdje terug vanwege haar hoofddoekje werd geweigerd op de basisschool waar ze stage zou lopen. “Daar ben ik zeer boos over geworden. Ik vind dat wij als hogescholen een zwarte lijst van dat soort stage-adressen zouden moeten aanleggen.”
De docenten proberen eventuele wrijvingen tussen etnische groepen altijd uit te pluizen en uit te praten. Breebaart: “Als iemand zegt dat Marokkanen altijd te laat komen, kan dat natuurlijk niet door de beugel. Maar als een Marokkaan altijd te laat komt, moet hij daar natuurlijk wel voor op zijn falie krijgen, ongeacht zijn afkomst. Gelukkig hebben wij goede docenten die daar prima mee om kunnen gaan.”

Dit bericht delen:

© 2021 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.