• blad nr 6
  • 22-3-2008
  • auteur . Overige 
  • Kwesties

 

Kwesties

Jan Jacob van Dijk, Tweede Kamerlid CDA

Zou het niet beter zijn de regeling voor gratis schoolboeken uit te stellen, zodat er tijd is om alle voors en tegens uitgebreider te onderzoeken?

“Iets dat als een feestje bedoeld was voor de burgers, lijkt uit te draaien op een groot probleem voor de scholen. Veel ouders klaagden over de hoge kosten van de schoolboeken. De ouders met een bovenmodaal inkomen moesten de boeken zelf betalen, de anderen konden in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten. Er waren echter enkele problemen met dit stelsel. Lang niet alle ouders die hiervoor in aanmerking kwamen, vroegen deze tegemoetkoming ook aan. In de tweede plaats bleven de kosten van schoolboeken stevig stijgen, veel harder dan in ons omringende landen. In de derde plaats overkwam het veel ouders dat aan het eind van het schooljaar diverse boeken nog in de verpakking zaten. De boeken moesten wel aangeschaft worden, maar ze werden niet gebruikt.
Om al deze redenen werd voorgesteld om de schoolboeken voor de ouders gratis ter beschikking te stellen. Scholen zouden dan ook meer financiële armslag krijgen om de methode te koppelen aan studiemateriaal op school en voor de leerlingen. Iedereen blij, zou je zo denken.
Maar de uitgevers waren hier niet zo blij mee. Ze zagen grote verliezen van inkomsten en stelden alles in het werk om de zaak te frustreren. Ze begonnen over Europees aanbesteden en de problemen die daardoor konden ontstaan. Ze probeerden de docenten onrustig te maken, want ze zouden niet meer de eigen lesmethoden kunnen kiezen. En dat alles om ervoor te zorgen dat ze hun royale winsten zouden kunnen behouden.
In plaats van met concrete aanbevelingen te komen over hoe alles in goede banen geleid zou kunnen worden, zaaiden ze alleen maar onrust om daarmee hun winsten te behouden. Ik had van ze verwacht dat ze de scholen zouden begeleiden in de juiste manier van aanbesteden. Dat past ze beter dan onnodige onrust veroorzaken.”

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.