• blad nr 6
  • 22-3-2008
  • auteur G. van der Mee 
  • Redactioneel

 

Meer taal op zwakke school

De Onderwijsinspectie heeft zwakke scholen gemaand meer aandacht te besteden aan taal. Achterstandsleerlingen op een zwakke school lopen twee jaar achter op leeftijdsgenoten als ze niet extra bijgespijkerd worden. Tussen scholen bestaan grote verschillen als het gaat om het verbeteren van de taalprestaties van hun leerlingen. Dat blijkt uit drie onderzoeken van de inspectie naar het basisvaardighedenniveau in het primair en voortgezet onderwijs en op de opleiding onderwijsassistent in het middelbaar onderwijs. Inspectie concludeert dat er grote behoefte is aan leerstandaarden of referentieniveaus voor basisvaardigheden zoals rekenen en taal. Met toetsen kan dan tijdens de hele schoolloopbaan van een kind het niveau vastgesteld worden. De inspectie maakt onderscheid tussen taalzwakke en taalsterke scholen. Op de sterke scholen wordt de tijd voor taal- en rekenonderwijs nuttiger besteed en is het didactisch handelen van de leerkracht beter. De school en de leraar maken het verschil, zo stelt de inspectie.
Inspectie vindt het van groot belang dat er wordt geïnvesteerd in de deskundigheid van onderwijspersoneel om een school weer taalsterk te maken.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.