• blad nr 6
  • 22-3-2008
  • auteur R. Sikkes 
  • Redactioneel

 

AOb-voorzitter Walter Dresscher: ‘Minister Plasterk moet budget niet versnipperen’

“Het wordt tijd dat minister Ronald Plasterk en de werkgevers prioriteiten gaan stellen. Met dit beperkte budget wil de minister veel te veel”, zegt AOb-voorzitter Walter Dresscher over het overleg rondom het Actieplan Leerkracht, waarvoor het ministerie 1,1 miljard euro beschikbaar stelt.

Op belangrijke punten gaat het overleg traag. Op meerdere punten liggen de werkgevers dwars en een enkele keer het ministerie. Op 28 maart beoordeelt de algemene vergadering van de AOb of de uitkomst voldoende is. Bij een tegenvallend resultaat volgen acties, die nu al worden voorbereid. Het gaat dan eerst om een aantal regionale werkonderbrekingen en daarna landelijke onderwijsstaking in de loop van mei.
AOb-voorzitter Dresscher weet nog niet of uiteindelijk de plussen of de minnen in het pakket van het Actieplan Leerkracht overheersen. “In de overleggen per onderwijssector wordt steeds duidelijker dat het budget onvoldoende is om in alle sectoren flinke stappen voorwaarts te zetten, onder andere omdat het versnipperd wordt over te veel dingetjes die het ministerie naast de looncomponent ook nog even wil doen. Daardoor lopen we het gevaar dat straks de inhaalslag op de loonstrook nauwelijks zichtbaar wordt. Met zo’n resultaat wil de minister toch ook niet naar de Tweede Kamer toe?”
Op twee punten beweegt het overleg wel in de goede richting. Het scholingsfonds van 85 miljoen euro gaat beheerd worden door leraren. Bij dat fonds of ‘de fundatie’ kunnen leraren aanvragen indienen voor scholing en vervanging, voor een stevige persoonlijke opfriscursus op hun vakgebied. Het fonds staat los van de reguliere scholingsgelden bij de besturen. “Ik zie dat fonds er wel komen”, zegt Dresscher. “Het is alleen jammer dat de werkgevers daar zo’n bezwaar tegen hebben. Ik snap dat ook niet. Er is extra geld voor professionalisering en vervanging, daar kan je als werkgever toch niet tegen zijn?”
Ook zit er schot in een professioneel statuut of iets dat daarop lijkt. Het ministerie is met voorstellen gekomen die een eind in de goede richting komen om leraren weer eigenaar van hun vak te maken, constateert Dresscher.
Ronduit slecht gaat het met andere belangrijke plannen. Het ministerie houdt halsstarrig vast aan het meer dan halveren van het bapo-budget, de regeling die de werkdruk van oudere leraren vermindert. De AOb en verschillende werkgevers voelen daar niets voor, maar bij de zoektocht naar een uitweg uit de controverse geeft het ministerie niet thuis. “Onbegrijpelijk”, vindt Dresscher. “Als het kabinet langer doorwerken wil stimuleren dan moet men mensen daartoe verleiden. Het halveren van de bapo-regeling die goed werkt, is dan een verkeerd signaal.”
De meeste werkgevers voelen op hun beurt weer niets voor spijkerharde garanties dat meer leraren op basis van ervaring en opleiding in hogere salarisschalen kunnen komen. “Die garanties willen wij wel. Op schoolniveau”, zegt Dresscher resoluut. “In het verleden zijn er afspraken voor meer LB-functies in het basisonderwijs en meer LC-functies in het voortgezet onderwijs gemaakt voor de mensen die voor de klas blijven staan. Het geld is wel naar de scholen gegaan, maar het resultaat is op de werkvloer niet zichtbaar. Afspraken over het percentage aan lesgevende functies in hogere schalen op schoolniveau, willen we dus in de wet of in de cao terugzien. Als ik het interview met Plasterk in dit blad zie (pagina 16, red.), lijkt het er op dat hij dat ook wil.”
Verder willen werkgevers en werknemers wel de carričrelijn inkorten van achttien naar twaalf jaar, maar voorlopig is er alleen geld voor een bekorting tot vijftien jaar. In het actieplan staat dat de financiering daarvan afhankelijk is van een volgend kabinet. Daarnaast wil de AOb dat ook mensen die op hun maximum zitten profiteren van de inhaalslag. Dresscher: “En dat mag niet afhankelijk zijn van een prestatiebeoordeling.”
Het overleg is erg complex, wat vertraging in de hand werkt. Per onderwijssector vergaderen vertegenwoordigers van het ministerie, de werkgevers en de onderwijsbonden. Daarnaast is er een voorzittersoverleg waar alle voorstellen bij elkaar komen, plus overkoepelende zaken als het scholingsfonds en de positie van de leraar. Maar volgens Dresscher moeten voor eind maart wel tastbare resultaten op tafel komen, wil minister Plasterk begin mei een uitgewerkt plan naar de Kamer kunnen sturen.
“In september hield de minister het rapport van de commissie-Rinnooy Kan omhoog en zei: Dit gaan we uitvoeren. Daarna heeft hij maanden genomen om met een reactie en een budget te komen, een budget dat bovendien bij elkaar gesprokkeld is door op andere arbeidsvoorwaarden te bezuinigen. En we zien op verschillende punten een patstelling ontstaan. Dan moeten hij en het kabinet nu niet gek staan kijken dat leraren ongeduldig worden, acties willen of een goed resultaat willen zien. Onze algemene vergadering zal op 28 maart beoordelen of er voldoende vooruitgang is, zo niet dan komen er stakingsacties.”

{blokje}
Actie agenda AOb
25 maart Kaderbijeenkomsten voor algemene vergadering rayon Noord (Groningen), Oost (Deventer), Zuid (Eindhoven) en Noordwest (Amsterdam)
26 maart Kaderbijeenkomsten voor algemene vergadering rayon zuidwest (Rotterdam)
28 maart Algemene vergadering in Utrecht, beoordeling voortgang Actieplan Leerkracht
april Informatieronde bij scholen
24 april Algemene vergadering in Den Haag
mei Bij tegenvallend resultaat stakingsacties, eerst regionaal, daarna landelijk


Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.