• blad nr 6
  • 22-3-2008
  • auteur R. Sikkes 
  • Commentaar

 

Wild

Actie! Op woensdag 26 maart wil een groep docenten uit het voortgezet onderwijs in Zuid-Holland een protestactie op het Plein in Den Haag organiseren. Het ongeduld is groot. En terecht. We hadden verkiezingsbeloften in 2006, een regeerakkoord in februari 2007, daarna een rondje honderd dagen luisteren, uiteindelijk het rapport van de commissie-Rinnooy Kan in september van dat jaar, het Actieplan Leerkracht kwam pas eind november en nu zitten we alweer ver in 2008 met de onderhandelingen.
Het gaat inderdaad erg traag, toch wil de AOb eerst de onderhandelingen over het actieplan van minister Ronald Plasterk afwachten en kijken of hij met een beperkt budget toch een inhaalslag kan maken die er toe doet. Eentje die bovenop de gewone cao de plus geeft. Een plus die werken in het onderwijs weer aantrekkelijker moet maken. Vandaar dat de wilde actie in Zuid-Holland wel op begrip van de AOb kan rekenen, maar niet wordt ondersteund.
Misschien is het ongeduld bij de leraren voortgezet onderwijs in Zuid-Holland door meer te verklaren dan de gang van zaken rond het Actieplan Leerkracht. Want afgelopen jaar was er namelijk al bijna een staking in die onderwijssector omdat de werkgeversorganisatie VO-raad dwars lag bij het afsluiten van de normale cao. Pas na die stakingsdreiging van december 2007 kreeg de AOb zijn zin. Een loonsverhoging van 2,4 procent en een eindejaarsuitkering van 1,5 procent. Voor een eenjarige cao een goed resultaat.
Afspraken maken over werkdrukvermindering en taakbeleid kon toen nog niet, maar nu misschien wel. Dat zal voor de AOb één van de hoofdpunten zijn in de nieuwe cao-inzet voor het voortgezet onderwijs. Want die moet er per 1 juli alweer komen. Verder wil de bond een loonsverhoging van 3,5 procent en een verhoging van de eindejaarsuitkering. Opnieuw zien de onderhandelaars van de AOb de VO-raad talmen. Misschien verklaart dat nog meer dan het trage Plasterk-overleg de wildheid van de leraren in Zuid-Holland.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.