- blad nr 2
- 26-1-2008
- auteur E.. Prins
- Mijn collega
Kleinere klassen motiveren
Functie Docente NT2
School The Language Academy (UvA), Amsterdam
Tekst Eva Prins Beeld Yvonne de Blaauw
Hoogopgeleid
”The Language Academy is het taleninstituut van de Universiteit van Amsterdam. De cursisten bij NT2 zijn bijna altijd hoogopgeleid: expats, au pairs, buitenlandse werknemers en studenten van de UvA, soms inburgeraars.”
Groeien
“Ik geef het liefst de beginnerscursus omdat je de mensen daar in korte tijd heel erg ziet groeien. De cursus duurt een maand, vijf ochtenden in de week. Als ze beginnen, zijn de meesten net in Nederland en na die maand kunnen ze dan al best aardig Nederlands spreken.”
Overstappen
“Eerder werkte ik in het toerisme, als gids. Daar ontdekte ik dat ik het heel leuk vind om mensen iets over te brengen. Ik ben nu derdejaars aan de lerarenopleiding Nederlands van de Hogeschool van Amsterdam, maar overweeg over te stappen naar de studie Nederlands aan de UvA. Ik wil me meer verdiepen in de taal en toch niet naar het voortgezet onderwijs. Tijdens de stages ontdekte ik dat ik het volwassenenonderwijs leuker vind. Rustiger. De groepen zijn kleiner en de cursisten gemotiveerder.”
Bio-industrie
“Het voortgezet onderwijs vind ik soms net de bio-industrie: grote scholen, te veel leerlingen in te kleine ruimtes. De leraar moet zo'n klas dan maar in bedwang zien te houden en er is maar één doel: prestatie. Kleinere klassen zouden het onderwijs een stuk beter, prettiger en inspirerender maken, voor leraar en leerling.”