• blad nr 2
  • 26-1-2008
  • auteur . Overige 
  • Onderwijsidee 2008

 

Vakdossier

Een slecht gemaakte toets wordt al snel een prop in de prullenbak. Jammer: een gemiste kans! Het kan ook anders, de energie van de teleurstelling kan positief ingezet worden. Met een vakdossier wordt geen enkele toets weggegooid en worden leerlingen ertoe gebracht hun fouten te bestuderen. En dat wordt beloond. Royaal zelfs!

Een vakdossier betekent ‘leren van je fouten’. Een vakdossier is een mapje met daarin zowel de opgaven van alle gemaakte toetsen, de uitwerkingen van de leerlingen, als de modeluitwerkingen. Desgewenst kunnen hieraan toegevoegd zijn: speciale aantekeningen of overzichten.
De beloning bestaat uit:
• Een of meer vragen of opgaven in de volgende toets zijn bijna identiek aan vragen of opdrachten uit de voorafgaande toets. Ze moeten in elk geval gemaakt kunnen worden door de vorige toets te bestuderen (en niet het hele vorige hoofdstuk).
• Aan het eind van het eerste halfjaar vervalt het laagste cijfer indien het vakdossier compleet is en is voorzien van paginanummering en van een inhoudsopgave. Er mag geen enkele toets of uitwerking ontbreken.
• Aan het eind van het schooljaar vervalt onder dezelfde condities het tweede laagste cijfer.
De voordelen zijn groot:
• De leerling repareert gaten in zijn kennis.
• De leerling beschikt na een jaar over een overzicht van de hele stof.
• De docent kan door registratie van de dossierpunten inzicht krijgen in de inzet van de leerling.
• De docent kan door het dossier de leerling beter helpen. Dit geldt ook voor ouders of andere hulptroepen.
• De docent kan met het inzicht in de mate waarin de leerling in staat is van zijn fouten te leren, beter adviseren over schoolrichting en vervolgopleiding.

A.M.Hoogendoorn, RSG Hoeksche Waard, Oud-Beijerland


Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.