• blad nr 9
  • 5-5-2007
  • auteur L. Verheggen 
  • Kleine column

 

Basisonderwijs ondermaats?

Het basisonderwijs in Nederland is ondermaats, zo las ik op de voorpagina van de Volkskrant begin vorige week. Hiermee schotelt de krant de lezer het zoveelste onderwijsprobleem voor: ook het primair onderwijs doet het niet goed. Volgens een oud-medewerker van het Cito presteren de leerlingen die groep 8 verlaten, al decennia lang onder de maat. Een onafhankelijk panel van deskundigen heeft namelijk een norm ontwikkeld die deze deskundigen wenselijk vinden. Het Cito zelf zegt dat deze gebaseerd is op de best presterende kinderen. Er moet weer meer feitenkennis gestampt worden. Net als vroeger. En de kringgesprekken? Wat leren de kinderen daar eigenlijk? Snel afschaffen maar.
Daar gaan we weer, dacht ik. Opnieuw een ‘deskundige’ die vertelt over de misstanden in het onderwijs. Laat het basisonderwijs eens met rust! Er gaat namelijk verschrikkelijk veel goed in het basisonderwijs. Nederland staat al jaren in de top vijf als het gaat om rekenen en taal in vergelijking met de ons omringende landen. Ook het algehele niveau is hoog. En deze resultaten zijn gebaseerd op betrouwbare gegevens, niet op wensen en verwachtingen. Bijna 35 procent stroomt uit naar havo of hoger en 60 procent naar het vmbo. Een norm ontwikkelen waarbij je ervan uitgaat dat alle kinderen het vwo of havo moeten halen, is bij voorbaat teleurstellingen inbakken.
In het basisonderwijs hebben we kerndoelen. Die zijn gebaseerd op de eisen en wensen van de moderne maatschappij. En de samenleving vraagt veel extra’s vergeleken met vroeger van onze kinderen en het basisonderwijs. We geven naast de lessen taal, rekenen, aardrijkskunde ook nog verkeersles, lichamelijke opvoeding en burgerschapskunde. Ze moeten kunnen zingen, zwemmen en ga zo maar door.
Aan het eind van diezelfde dag waarop het artikel in de Volkskrant verscheen, werd het basisonderwijs opgeroepen fietsles te gaan geven in verband met het stijgende aantal jonge fietsers die in het verkeer omkomen. En zo droppen we van alles maar in de basisschool. Kinderen moeten goed kunnen communiceren en samenwerken èn veel weten. Daar maken we in Nederland een start mee op de basisschool. Om nu te roepen dat het basisonderwijs slecht presteert, doet geen recht aan de inspanningen van onderwijspersoneel, leerlingen en hun ouders.
Natuurlijk, er is altijd wat te verbeteren, maar een beeld neerzetten alsof er niets van deugt, brengt het basisonderwijs alleen maar schade toe. Het is namelijk feitelijk niet waar.

Liesbeth Verheggen, lid dagelijks bestuur AOb

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.