• blad nr 9
  • 5-5-2007
  • auteur G. van der Mee 
  • Redactioneel

 

Parlementair onderzoek naar vernieuwingen vanstart

Het parlementair onderzoek naar vernieuwingen in het onderwijs is op 25 april van start gegaan. Voor het parlementair onderzoek is een commissie ingesteld, waar PvdA-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem voorzitter van is. Dijsselbloem had zelf nooit iets met onderwijs te maken, maar zijn partij des te meer. Partijgenoot Mariëtte Hamer kwam begin dit jaar met het voorstel om de besluitvorming rond vernieuwingen als de basisvorming, de tweede fase en het vmbo, te onderzoeken. Directe aanleiding waren de protesten van scholieren en studenten die meer inhoudelijke lessen en contacten met docenten eisten. Ook de Onderwijsraad stelde vorig jaar een parlementair onderzoek voor naar de kwaliteit van het onderwijs. In het Onderwijsblad van 24 februari 2007 vertelde Hamer wat zij wil weten. ‘Hoe komt het dat de Kamer met grote meerderheid tot vernieuwingen besloot, in de veronderstelling dat daar een groot draagvlak voor was, en dat er vervolgens van alles misging?’ De commissie laat zich eerst informeren door onderwijsdeskundigen. Na de zomer worden er werkbezoeken afgelegd en komen er hoorzittingen. In oktober volgen dan de zittingen waarbij oud-bewindslieden en mensen uit het onderwijs worden ondervraagd. Dat gebeurt niet onder ede, dan had het een parlementaire enquête moeten zijn. Verwacht wordt dat half januari 2008 het rapport klaar is.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.