- blad nr 4
- 24-2-2007
- auteur A. Kersten
- Redactioneel
Akkoord terugkeer vso-docenten
Het bestuur van de zeer zwakke school had begin dit jaar een groep uitwonende leerlingen en negen van de dertien docenten naar andere locaties in Brabant gestuurd. Naar eigen zeggen om de spanningen met inwonende internaatleerlingen te beteugelen. Dat gebeurde zonder overleg met de bonden en formele instemming van de GMR, en tot ongenoegen van het personeel. Twee docenten zijn de afgelopen maand al weer teruggekeerd.
In Oosterhout moet eind dit jaar een nieuw onderkomen in gebruik worden genomen, waar de 'externe' leerlingen naar terugkeren. Docenten die terug willen, kunnen dan ook weer terugkomen. Voor de extra kilometers die het personeel tot die tijd moet maken naar de andere locaties, is een vergoeding afgesproken.
Eind januari gaf het ministerie van OCW het bestuur een halfjaar respijt voor verbetering van de kwaliteit en het onderwijsklimaat. Het Driespan moet daarbij alle twaalf locaties in de aanpak betrekken, waarvan nog twee andere onder verscherpt inspectietoezicht staan. Het ministerie drukte het bestuur op het hart beter met het personeel te overleggen en draagvlak voor de verbeterplannen te scheppen.