• blad nr 22
  • 16-12-2006
  • auteur J. van Aken 
  • Redactioneel

 

Conflicten in de klas

Iedereen heeft een eigen stijl bij conflicten. Over de vraag of die aanpak altijd even effectief is, draaide het in de workshop ‘conflictmodellen in de klas’ tijdens een beginnersbijeenkomst op 22 november in Rotterdam.

Angst heeft naast het aanjagen van conflicten nog een functie, betoogt psycholoog Maarten Weber. “Knikkende knieën en een droge mond zijn tekenen dat je lijf klaar is voor actie, dat geldt ook voor een leraar.”
Bij een conflict moet de leraar nooit het standpunt innemen dat de ander wil dat de leraar inneemt. “Een club docenten die langer met elkaar omgaan kennen elkaars allergieën, ieders zwakheden en sterke punten. Als je reageert op wat iemand zegt, heeft hij jou aan een lijntje. De achtergrond van je gedrag benoemen, is het begin van de verandering.”
Daartoe is het goed de vier conflictstijlen te kennen: forceren, onderhandelen, toedekken en ontwijken. De eerste twee zijn op de ‘ik’ gericht. “Ik zet andere mensen zoveel mogelijk in om mijn doelen te bereiken.” De andere twee zijn op ‘wij’ gericht. “Het inslikken van conflicten ten faveure van het teamverband.” Als je je team voor je ziet, kan je bedenken of er problemen zijn, zegt Weber. “Zijn het allemaal haantjes of allemaal toedekkers, beide is niet goed. Je hebt rotsen en water, het mooiste is dat te mengen.”
Stel je ziet een collega lijden die altijd ja en amen zegt. “Je kan zeggen: ga naar de directeur gooi alles wat je op je hart hebt eruit. Twee dimensies verschuiven door te zeggen ‘het team kan doodvallen, ik doe ertoe’, gaat denk ik niet goed.” Een beter advies is de kamer in te gaan en te vragen wat je voor je inspanningen terugkrijgt, te onderhandelen dus.
Er zijn altijd een paar verbale talenten waartegen je het moet afleggen, weet Weber. “Maar de meesten van ons moeten het leren. Omgaan met conflicten zou in de opleiding moeten zitten”, vindt hij.

Dit bericht delen:

© 2021 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.