• blad nr 19
  • 4-11-2006
  • auteur L. Douma 
  • Redactioneel

 

Ouders en leraren niet op één lijn

Ouders en leraren van basisscholen hebben heel verschillende meningen over normen en waarden. Van elkaar hebben ze dat niet door. Dat blijkt uit een onderzoek door Marketresponse in opdracht van Teleac over normen en waarden. Voor het onderzoek werden 276 leerkrachten en directeuren van basisscholen naar hun mening gevraagd, 412 autochtone ouders en 102 allochtone ouders. Zij denken anders over seksualiteit, kleine criminaliteit, religie en agressie. Bovendien klopt het beeld niet dat ze hebben over de opvatting van de ander. Zo denkt 43 procent van de leerkrachten dat ouders het prima vinden als hun kind terugmept wanneer het een klap heeft ontvangen van een klasgenoot. In werkelijkheid stemt 29 procent van de autochtone ouders daarmee in en slechts 10 procent van de allochtone ouders.
Wanneer het gaat om het dragen van een pet, hoofddoekje of zonnebril in de klas, zijn er grote verschillen tussen de meningen van allochtone ouders en leraren. Allochtone ouders verwachten in meerderheid (61 procent) dat de leraar van hun kind het met hen eens is dat het dragen van hoofddoekjes, petjes of zonnebrillen zonder meer geaccepteerd moet worden. Slechts 2 procent van de leraren is deze mening toegedaan.
Alle groepen zijn van mening dat een dialoog tussen ouders en school nodig is over dit soort zaken. Driekwart van de leraren denkt dat de school de ouder bij dergelijke conversaties als gelijke gesprekspartner beschouwd. Ouders denken daar anders over: eenderde van de autochtone ouders en bijna de helft van de allochtone ouders vindt niet dat ze door de leraren als gelijke gesprekspartner worden behandeld. Bijna drie op de tien leraren worden door ouders niet als gelijkwaardig gezien, denken de leraren.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.