- blad nr 19
- 4-11-2006
- auteur L. Douma
- Redactioneel
Ouders en leraren niet op één lijn
Wanneer het gaat om het dragen van een pet, hoofddoekje of zonnebril in de klas, zijn er grote verschillen tussen de meningen van allochtone ouders en leraren. Allochtone ouders verwachten in meerderheid (61 procent) dat de leraar van hun kind het met hen eens is dat het dragen van hoofddoekjes, petjes of zonnebrillen zonder meer geaccepteerd moet worden. Slechts 2 procent van de leraren is deze mening toegedaan.
Alle groepen zijn van mening dat een dialoog tussen ouders en school nodig is over dit soort zaken. Driekwart van de leraren denkt dat de school de ouder bij dergelijke conversaties als gelijke gesprekspartner beschouwd. Ouders denken daar anders over: eenderde van de autochtone ouders en bijna de helft van de allochtone ouders vindt niet dat ze door de leraren als gelijke gesprekspartner worden behandeld. Bijna drie op de tien leraren worden door ouders niet als gelijkwaardig gezien, denken de leraren.