- blad nr 18
- 21-10-2006
- auteur E.. Prins
- Mijn collega
Een doe-mens
Functie: vaardigheidsinstructeur op de afdeling gezondheidszorg
School: Koning Willem I College, Vught
Vaardigheidsinstructeur
“Alles wat de leerlingen met hun handen moeten doen, zoals bed opmaken of mensen wassen, oefenen ze bij mij in de les. In het vaardigheidslokaal staan bedden en soms werken we ook met simulanten. Dat zijn getrainde vrijwilligers die een patiënt spelen. Leerlingen vinden dat vaak helemaal super.”
Te veel theorie
“Leraar worden wilde ik eigenlijk al na de havo. Ik heb toen twee jaar de lerarenopleiding aardrijkskunde en biologie gedaan, maar vond het te veel theorie. Ik ben een echt doe-mens. Vervolgens ben ik de inserviceopleiding verpleegkunde gaan doen. Ik heb dertien jaar als verpleegkundige gewerkt. Ik vind het heel leuk om die kennis en mijn enthousiasme voor het vak nu over te kunnen brengen op leerlingen.”
Zorg versus onderwijs
“Het werken in de zorg vond ik zowel fysiek als geestelijk zwaarder. Toch mis ik de zorg soms wel, vooral het contact met patiënten. Maar gelukkig heb ik nog mijn werk als verzorgende in de thuiszorg. Om voeling te houden met de praktijk, werk ik daar als oproepkracht.”
Vakbond
“Ik ben mijn hele werkende leven lid geweest van de vakbond, want ik ben ervan overtuigd dat je veel kunt bereiken als je je als beroepsgroep goed organiseert.”