- blad nr 18
- 21-10-2006
- auteur J. van Aken
- Redactioneel
Uitreiking Trouw Talentprijzen en Straksvoordeklas-prijs
Op zoek naar passie en vernieuwende ideeën
“De leraar die ik tijdens mijn eigen schooltijd prettig vond, was de tekenleraar. Elke dag tekende ik poppetjes en hij liet me rustig strips tekenen omdat daar mijn passie lag”, blikte staatssecretaris Bruno Bruins even terug, voor hij de Trouw Talentprijzen (een beeld, 1000 euro, abonnement Trouw en lidmaatschap AOb) en de Straksvoordeklas-prijs (weekend Bilderberghotel en AOb-lidmaatschap) uitreikte aan studenten van lerarenopleidingen. Passie voor het leraarsvak was een van de criteria waarop de jury 26 inzendingen beoordeelde. Daarnaast bekeek de jury hoe vernieuwend de ideeën waren en of andere scholen ermee uit de voeten kunnen.
- Trouw Talentprijs basisonderwijs
Je boft als je bij deze leraar in de klas zit, zei de jury over Olivier Huisman, winnaar van de Trouw Talentprijs basisonderwijs. “Een waanzinnig compliment, er zijn weinig betere complimenten voor een leerkracht”, reageert hij verheugd. ‘Levende Letters Animatie’ is het onderwerp waarvoor de pabostudent van de Haagse Hogeschool lof krijgt toegezwaaid. Met groep 3 op zijn stageschool Anne Frank in Den Haag “blies hij letters leven in” door er animaties van te maken. “De leerlingen bedachten bijvoorbeeld dat de ‘w’ van water is en van walvis, dus hebben ze met klei een ‘w’ in de vorm van een walvis gemaakt.” Met behulp van de computer kwamen vervolgens de animaties tot stand.
Huisman werkt veel met computers en kwam zo op het idee. “Mijn mentor op de basisschool dacht dat het niet zou gaan werken in de klas. Ze betwijfelde zelfs of ik wel in het goede vak zat. Toch wilde ik het doen. En het blijkt dat je ook met groep 3 genoeg kunt doen”, zegt de prijswinnaar enthousiast.
Zijn idee is ook geschikt voor andere scholen, denkt Huisman. “In de beschrijving staat precies wat je nodig hebt. De mogelijkheden zijn eindeloos.” Hij denkt dat het onderwijs een impuls kan gebruiken. “Soms heb ik het gevoel dat de pabo verkeerde mensen aantrekt. Veel eerstejaars zeggen voor de pabo te kiezen omdat ze niets anders weten of omdat de opleiding makkelijk is.” Wat hij met de gewonnen 1000 euro gaat doen? “Apart leggen voor een mooie vakantie in een lekker tropisch land.”
http://homepage.mac.com/pinda/iMovieTheater8.html
- Trouw Talentprijs voortgezet onderwijs
Leraren met een visitekaartje zijn er niet veel, Marien Golverdingen heeft ze wel. De winnaar van de Trouw Talentprijs voortgezet onderwijs is dan ook docent handel en verkoop aan het Calvijn College, locatie Kerkpolder in Krabbendijke. De zij-instromer studeerde in mei af aan Hogeschool Driestar in Gouda.
Golverdingen won met Learning Company, waarbij vmbo-leerlingen een mini-onderneming runnen. De ontwikkeling van het competentiegericht onderwijs op het Calvijn College was de kapstok voor Learning Company. “In de mini-ondernemingen konden we veel facetten van competentiegericht leren kwijt. Een handvol vmbo-scholen is van start gegaan met mini-ondernemingen, wij combineren het als enige met competentiegericht leren”, weet hij.
De jury roemde de inspirerende en leidende manier waarop Golverdingen zijn collega’s motiveerde. “Voor de ene collega was het een grotere stap dan voor de andere. Uiteindelijk hebben we vijftien lessenseries gemaakt, waarbij 45 lesuren geïntegreerd zijn. Dat was een hele grote stap.”
Ook waardeerde de jury dat de leerlingen op een praktische manier inzicht in de beroepspraktijk krijgen. De grotere waardering voor de algemeen vormende vakken noemt zij eveneens als positief punt. “In het Duits gesprekken met klanten voeren bijvoorbeeld. En bij het vak godsdienst bespraken leerlingen of op zondag werken voor de onderneming in Bijbels perspectief wel kon.”
Met de stichting Jong Ondernemen zijn ze in gesprek om de methode over het land te verspreiden. En wat gaat hij met de 1000 euro doen? “Het is een crime om alle stageplekken van de leerlingen te vinden. Ik ga een TomTom kopen zodat ik minder tijd kwijt ben met zoeken.” (www.golverdingen.nl)
- Straksvoordeklas-prijs, voor studenten die de collega’s op hun stageschool intensief bij hun project betrokken.
Het Sire-spotje waarbij een meisje op school goede resultaten boekt en zich sociaal voorbeeldig gedraagt, maar er in de digitale wereld flink op los scheldt, inspireerde tot www.weetwatjetypt.nl. Makers van de site met tips tegen digitaal pesten zijn Martijn Deleij en Marjolein Rompen, pabostudenten aan Avans Hogeschool in Breda. “Ik kreeg kippenvel van het spotje. Daarom hebben we informatie verzameld, kunnen leerlingen ervaringen delen en hulp krijgen via de site”, zegt Rompen.
De site is niet alleen gericht op leerlingen, ook leerkrachten en ouders kunnen er informatie en tips vinden. Digitaal pesten, schelden via e-mail, msn, sms of chatsites is een groot probleem. Vier op de tien kinderen zeggen dat digitaal pesten in hun klas voorkomt.
Hun site met 200 pagina’s is pas onlangs afgerond. Het maken was een hele klus, vertelt Deleij. “Mensen reageren heel enthousiast. De site gaan we promoten door langs basisscholen te gaan en workshops voor studenten te geven”, vult Rompen aan.
Deleij denkt dat de site een gat opvult. “Leerkrachten stuiten op problemen. Al hebben sommigen er geen weet van dat digitaal pesten doorgaat tot in hun eigen klaslokaal.”
Docent van het jaar
Passie, overtuigingskracht, trots en zelfbewustzijn - dat zijn volgens onderwijsminister Maria van der Hoeven onmisbare eigenschappen voor een goede docent. Marjolein van der Klooster (34) en Rudi Hoffman (51) bezitten die karaktertrekken volgens hun collega’s en leerlingen in hoge mate. Zij werden op 5 oktober, de dag van de leraar, gekozen tot docent van het jaar 2006. De bijeenkomst vond – in aanwezigheid van tientallen scholieren met spandoeken, zelfgemaakte yells en kilo’s confetti - plaats in het Spoorwegmuseum in Utrecht.
Marjolein van der Klooster kreeg de eretitel in de categorie primair onderwijs. Zij is lerares in groep 7/8 op basisschool Palmenhof in Middelburg. Volgens haar leerlingen ‘een toppertje’: ‘Zij maakt overal iets leuks van en steeds op een andere manier.’ Rudi Hoffman is docent zorg en welzijn in de bovenbouw van het vmbo op de scholengemeenschap Lelystad. Ook hij is een superdocent, zeggen zijn leerlingen: ‘Hij is zichzelf, staat altijd voor je klaar. Hij helpt je om zelfstandig te worden en door hem wordt een klas echt een hechte groep.’
De verkiezing van de docent van het jaar wordt jaarlijks door de Stichting Beroepskwaliteit Leraren (SBL) georganiseerd om het imago van het leraarsvak te verbeteren. Leerlingen, ouders en collega’s kunnen een docent voor de eretitel opgeven. Uit zes genomineerden kiest een jury uiteindelijk twee winnaars. De dag van de leraar is de Nederlandse variant van de internationale World Teachers’ Day.
Op dezelfde bijeenkomst nam minister Van der Hoeven ook het eerste exemplaar van de Onderwijskalender 2007 in ontvangst. Een scheurkalender met 365 pagina’s, met op elk blad een oneliner, cartoon, citaat of tekst over het leraarschap en het onderwijs. De kalender is ook informatief: alle schoolvakanties per regio staan erop, evenals alle feestdagen, variërend van het Chinese maanfeest tot het joodse Loofhuttenfeest en het islamitische Suikerfeest.