• blad nr 18
  • 21-10-2006
  • auteur R. Sikkes 
  • Redactioneel

 

Onderwijs moet uitdagen

In het onderwijs werken veel links georiënteerde mensen die sterk hangen aan het gelijkheidsdenken. Van dat laatste moet het onderwijs maar eens afstappen, betoogt Gerard Kleisterlee, voorzitter van de raad van bestuur van Philips en lid van het Innovatieplatform. Een goede economische ontwikkeling is volgens hem alleen maar mogelijk als er meer gedifferentieerd en gediversifieerd wordt. In de Verenigde Staten is die cultuur van uitdaging, diversiteit en ontwikkeling al wel aanwezig.
Kleisterlee sprak op de algemene vergadering van de AOb over de Kennis investeringsagenda van het Innovatieplatform. Hij vindt dat er meer geld moet naar onderwijs, vooral voor investeringen in betere docenten. Op basis van de Oeso-normen zou er twee miljard euro meer naar onderzoek en zes miljard euro meer naar onderwijs moeten. De Philips-topman erkent dat het Innovatieplatform te lang alleen maar gekeken heeft naar toponderzoek en industriële belangen. Maar, zo zei hij, aandacht voor kennisontwikkeling is er natuurlijk al veel eerder. Onderwijs zou wel wat meer aan de eigen marketing moeten doen, om de positie van de sector te verstevigen.
Het liefst zou Kleisterlee zien dat al op de basisschool veel aandacht is voor techniek. “Vroeger was techniek pakbaar, nu is dat veel moeilijker overbrengbaar. Wat doet techniek voor ons, is lastiger uit te leggen. Maar toch moeten grote problemen in de samenleving technologisch opgelost worden.” Tel daarbij op dat in het basisonderwijs vooral vrouwen werken, die volgens Kleisterlee minder interesse in techniek hebben, dan staat het onderwijs voor een moeilijke opgave.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.