• blad nr 18
  • 21-10-2006
  • auteur A. Kersten 
  • Redactioneel

 

Niet meer managers

Volgens Hay Group, het adviesbureau achter de bezoldigingssystematiek voor hbo-bestuurders, hebben leraren geen reden tot klagen over hun salaris. Het is een mythe dat docenten slecht betaald krijgen voor hun werk, stellen de adviseurs.

Hay Group heeft de lerarensalarissen naast een groot aantal functies in het bedrijfsleven gezet. Het modale inkomen in Nederland, 30 duizend euro, is het startsalaris voor veel docenten. Het te bereiken salaris ligt daarmee boven modaal, aldus de adviseurs. Bovendien worden volgens hen niet alle middelen benut: zo wordt er nauwelijks gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een prestatiebeloning in de vorm van senior leraarschap in te zetten.
AOb-voorzitter Walter Dresscher is niet onder de indruk van de publicatie. “Onderzoek vind ik groot woord”, reageert hij. Het is appels met peren vergelijken, vindt Dresscher. “Ze hebben wat salarissen gepakt van een aantal functies, maar je moet kijken naar wat je voor zo’n salaris moet doen. Ze zijn uitgegaan van een modaal salaris, maar dat zegt me niet zoveel. Een school is een bijzondere organisatie, met veel hoogopgeleide werknemers.”
Critici van de Hay-cijfers wijzen erop dat het kabinet de loonontwikkeling van onderwijspersoneel de afgelopen jaren op de nullijn heeft gehouden. Veel politieke partijen beloven dat ze de onderwijssalarissen na de verkiezingen zullen verbeteren. Maar volgens het adviesbureau zal een verbetering van de onderwijskwaliteit vooral moeten komen van investeringen in het management.
Dresscher: “Ze zeggen eigenlijk twee dingen: managers moeten beter worden. Daar ben ik het natuurlijk hartgrondig mee eens. Als je ziet wat er jarenlang voor enorme bedragen in zijn gestoken, maar ik merk er weinig van. Ze zeggen ook dat er te weinig managers zijn. Dat lijkt me toch sterk. Zeker in het hbo is dat een gotspe.”

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.