• blad nr 18
  • 21-10-2006
  • auteur J. van Aken 
  • Redactioneel

 

Docenten murw door lobby nieuwe leren

De lerarenopleiding is door competentiegericht leren en opleiden eenzijdig gericht op didactiek en dat gaat ten koste van de inhoud. Dat stelde Marijke Verbrugge, van de Vereniging Beter onderwijs Nederland, 11 oktober tijdens een pittige discussie op de faculteit educatie van de Hogeschool Utrecht.

Verbrugge pakt het faculteitsstuk over competentiegericht leren erbij. “In dit stuk staat onzin, wie dit opschrijft heeft niet het gehalte een fatsoenlijke lerarenopleiding vorm te geven. Als je ziet hoe de tijd besteed wordt, moet je een genie zijn om dat allemaal te kunnen doen”, stelt ze.
“Als historicus ben ik erg van de inhoud, maar ik schrik als er een karikatuur van competentiegericht leren wordt gemaakt”, reageerde Jeroen Lutters, medewerker van het lectoraat vernieuwende onderwijsdidactiek en –pedagogiek. “We liepen tegen een maatschappelijk probleem aan. Of je nou een vmbo, havo of geïntegreerde school binnenstapte, leerlingen voelden zich niet meer verbonden met het onderwijs.” Daarom werd een netwerk van achthonderd scholen opgebouwd, waarmee ze studenten gezamenlijk opleiden. “Met dit educatief partnerschap hebben we nu vier jaar testend gewerkt. Het is niet perfect, in het competentiegericht leren valt veel te leren.”
Verbrugge vindt dat het failliet van het systeem al langer geleden is. “De overheid heeft er tientallen jaren ingebeukt dat het een bepaalde kant op moet. De mensen die op de oude manier goede resultaten boekten werden eruit gewerkt. Docenten die het niet zien zitten, zijn murw gemaakt.” Lutters werpt tegen dat de kracht van wat lerarenopleidingen doen, is dat het uit de praktijk komt.
Marjolijn de Kroon, lerares geschiedenis op het Leidsche Rijn College, zegt dat ze de tijd heeft gekregen om zichzelf te ontwikkelen en de manier waarop ze haar leerlingen les wil geven. Het systeem creëert zijn eigen mensen, reageert Presley Bergen van Vereniging Beter onderwijs Nederland. “Mensen die opgeleid zijn volgens het nieuwe leren, geven straks zelf les op die manier.” Het komt hem op felle protesten te staan en die middag vinden de partijen elkaar niet meer.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.