- blad nr 16
- 23-9-2006
- auteur . Overige
- Column
Het onderwijs verdient zoveel beter!
De afgelopen jaren hebben wij mede op basis van de vele voorstellen en suggesties uit het onderwijsveld zelf verschillende voorstellen gedaan. Belangrijkste punt was daarbij de verbetering van de positie van de docent. We begrijpen niet waarom rond 2000 gedane belofte om de achterstand weg te werken, die het onderwijspersoneel heeft t.o.v. andere beroepen, niet is nagekomen. Alleen een investering in mensen voor de klas en in de school levert uiteindelijk de gewenste kwaliteitsverbetering op. Het leraarschap moet aantrekkelijker worden gemaakt, want zo vinden wij de leraar is de ware held van de kenniseconomie.
Er moet daarnaast veel worden geïnvesteerd in voorschoolse opvang, het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs/vmbo. Ook verdienen schoolgebouwen beter onderhoud. Bij voorkeur zijn de leerlingen op scholen in het primair onderwijs een afspiegeling van de buurt. De PvdA streeft naar kleinere scholen en een stop van de bureaucratie in het onderwijs.
Het beroepsonderwijs is voor ons heel belangrijk, want we hebben juist vakmensen nodig. Ook binnen het vmbo wordt gestreefd naar kleinere scholen, eventueel binnen grotere bestuurlijke eenheden. Ook moet er meer maatwerk komen in het diplomasysteem van vmbo, zodat de ambitie ‘niemand van school zonder diploma’ recht doet aan de mogelijkheden en toekomst van een kind.
Begin van dit schooljaar heb ik wederom een plan gepresenteerd tegen de stijgende kosten van schoolboeken en het gewicht van schoolboeken “Schoolboeken: van kostbaar en zwaar naar betaalbaar en draagbaar”. Daarom wordt in het verkiezingsprogramma voorgesteld om een boekenfonds in te stellen, waar ouders de schoolboeken voor hun kinderen kunnen huren in plaats van kopen.
Een belangrijk uitgangspunt is dat de PvdA geen grote stelselwijziging wil, maar rust aan het front zodat mensen op een goede manier hun werk kunnen doen: namelijk het onderwijzen en vormen van de talenten van onze jeugd! Wij hopen dat veel mensen in het onderwijs zich in deze punten herkennen en we staan graag open voor reacties.