- blad nr 16
- 23-9-2006
- auteur . Lachesis
- Column
Op stel en sprong
Diezelfde week struikel ik over de immense kinderwagen waarmee de moeder van Stefan en Tim door de gang banjert. Hoewel ik bijna naast haar derde kind beland, keurt ze me toch geen blik waardig. De moeder van Tim en Stefan groet nooit. Ze stevent op de kamer van de directeur af. Ze wil een gesprek. Op stel en sprong. De volgende dag komt ze samen met haar man naar school. Haar tweede zoon Tim, die net drie weken in groep 2 heeft doorgebracht, kan al lezen. Althans dat beweren de ouders. Om die reden zagen zij hem graag zo snel mogelijk in groep 3 geplaatst. De interne begeleider probeert hen omzichtig duidelijk te maken dat dit niet zomaar gaat. Ook vraagt ze naar wat voorbeelden. Wat leest Tim zoal? Dat blijkt niet uitzonderlijk veel. De moeder van Tim kijkt boos. Zou hij dan volgend schooljaar groep 3 kunnen overslaan? De interne begeleider schudt het hoofd. Daar wil zij echt geen enkele uitspraak over doen. Zoiets vergt een uitvoerig onderzoek en daar lijkt eerlijk gezegd helemaal geen reden toe. De vader van Tim neemt nu het woord. Wij zijn allebei hoogbegaafd, zegt hij op vertrouwelijke toon, dat heeft nooit iemand in de gaten gehad vroeger. Daardoor zijn wij veel tekort gekomen. Wij willen onze zoon dat besparen. Tim moet meer prikkels krijgen, meer uitgedaagd worden. Thuis doen we van alles met hem. Rekenen, lezen, schrijven. En hoe vindt hij dat, vraagt de directeur. Hij is er niet dol op, aarzelt zijn vader. Maar we vinden dat nu eenmaal noodzakelijk, vult zijn vrouw aan. Tim is namelijk ook nog eens een late leerling. Hij is van maart. Van maart, reageert de interne begeleider onthutst, maar dat is toch helemaal niet laat? Weet u dan niet dat men vanaf 1 januari hoort te tellen, antwoordt de moeder van Tim. Dat u dat niet weet, vervolgt ze op verwijtende toon, dat is namelijk al 21 jaar zo!