- blad nr 13
- 24-6-2006
- auteur R. Sikkes
- Commentaar
De spankracht van de school
Misschien dat dat de nieuwe groei van het speciaal onderwijs verklaart: leerkrachten willen ontzettend graag kinderen de hulp geven die ze nodig hebben, maar de problemen groeien ze boven het hoofd. Dat is niet zo vreemd, de klacht die de inspectie signaleert van gebrek aan tijd en personeel is gewoon waar. Een simpel rekensommetje kan dat al verklaren.
De financiering van het basisonderwijs gaat er van uit dat scholen 5 procent zorgleerlingen hebben. Uit de grote wsns-enquête van het Onderwijsblad bleek al in 2003 dat dat een grove onderschatting is. Leerkrachten gaven toen aan dat gemiddeld een kwart van de kinderen méér aandacht vraagt. Het SCP en de Rekenkamer kwamen ook op hogere aantallen (variërend van 15 tot 25 procent).
Terecht dat de inspectie daarom in het Onderwijsverslag opmerkt ‘soms zijn de problemen zo ernstig en complex dat ze de kracht van de leraar en de school te boven gaan.’ Maar het is meer dan dat: een paar zorgleerlingen kan de individuele leraar nog wel aan, maar zodra het er in zijn klas te veel worden, lukt het niet langer om iedereen de nodige aandacht te geven. De huidige groei van het speciaal onderwijs laat zich dus goed verklaren: de ambitie van scholen op kinderen alles te geven om vooruit te komen is er wel, maar de middelen om dat te doen ontbreken.