- blad nr 13
- 24-6-2006
- auteur R. Voorwinden
- het lokaal
Geen lokalen, maar trendy huiskamers
“In de Nieuwste School voor voortgezet onderwijs, die vorig jaar van start ging, staat de vraag van de leerling centraal. Die vormt het uitgangspunt van het leerproces, niet het lesrooster of het vakkenpakket.
Ons gebouw, dat heel vroeger een oude textielschool was, is speciaal ingericht rond dat nieuwe onderwijsconcept. Er zijn geen traditionele klaslokalen, het pand is het beste te vergelijken met een kruising tussen een eigentijds kantoor, een moderne bedrijfshal en een trendy café.
Er zijn drie ‘huiskamers’, één voor elke stamgroep, en elke kamer heeft een eigen kleur. In de lades in de vierkante zuil zitten laptops, waarmee de leerlingen overal in het gebouw aan de slag kunnen. En aan de zijkant van de zuil zit een ‘vaste’ computer, om snel even wat op te zoeken.
Er zit nu even een beer op de lade van het toetsenbord – de leerlingen maken er een echte huiskamer van.
We wilden een leeromgeving creëren die aan de ene kant heel open is, en aan de andere kant begrensd. Vriendelijk, maar ook geladen, collectief maar ook individueel. Er hangen bijvoorbeeld mooie lapjes aan de muur, maar die nodigen de leerlingen wel uit om daaronder aan het werk te gaan. Want zo’n huiskamer oogt heel gastvrij, maar moet er niet toe leiden dat de leerlingen er bij wijze van spreken gaan zitten slapen.
Of de inrichting duur was? Dat valt best mee, en bovendien staat alles los – of zelfs op wieltjes. Als we uit dit gebouw groeien, kunnen we alles dus zo meenemen. En die kans zit erin, want er is veel belangstelling voor de Nieuwste School. We groeien waarschijnlijk snel door naar duizend leerlingen. Over twee jaar moeten we gaan bijbouwen, of verhuizen naar complete nieuwbouw.”