- blad nr 13
- 24-6-2006
- auteur . Overige
- Redactioneel
Stress slaat op de stem
Kooijman: “Een leerkracht maakt in zijn beroep heel veel gebruik van zijn stem. Hij doet eigenlijk aan topsport. Topvoetballers houden de week voor ze aan een belangrijke wedstrijd beginnen voldoende rust en letten daarbij goed op wat ze eten en drinken. Leraren zouden voor het belang van hun stem hetzelfde moeten doen. Ze gaan met hun stem meestal niet verstandig om.”
Zo’n 60 procent van de leerkrachten die tussen de vijf en tien jaar lesgeven, hebben last gehad van stemproblemen. Bij leerkrachten die al langer in het onderwijs werken, ligt dat percentage lager, 40 procent. Dat vooral jonge docenten met het probleem worstelen, geeft volgens Kooijman aan dat leraren in de loop van hun carričre beter met hun stem leren omgaan. Ze hebben bijvoorbeeld een efficiëntere manier van praten ontwikkeld en houden leerlingen beter in de hand.
Lerarenopleidingen zouden meer aandacht moeten besteden aan factoren als stress en werkdruk. Want die zijn vaak de oorzaak van stemproblemen, adviseert Kooijman. “Studenten moeten leren hoe ze het best met hun stem kunnen omgaan. Maar ze dragen ook zelf verantwoordelijkheid. Bij het uitgaan kunnen ze er rekening mee houden door niet te dicht bij de geluidsboxen te gaan staan. Roken en het nuttigen van alcoholische dranken kunnen ze ook beter zoveel mogelijk laten. Daarnaast is voldoende rust nemen en het voorkomen van stress erg belangrijk.”
In Nederland worden stemklachten niet als beroepsziekte erkend, in tegenstelling tot landen als Polen en Finland. Ruim dertig procent van de leerkrachten die op het UMC St Radboud komen, heeft last van stemklachten. “Die klachten variëren van heesheid tot het ‘kwijt’ zijn van de stem.”