• blad nr 13
  • 24-6-2006
  • auteur . Overige 
  • Het moment

 

Positief bericht

Het leek mij leuk om het schooljaar met een positief bericht te eindigen. In het jaar 2000, ik was toen bijna 50 jaar oud, ben ik als zij-instromer gaan werken in het onderwijs, als docent klassieke talen. Aanvankelijk parttime, maar sinds bijna vijf jaar fulltime. Ik geef met veel plezier les, al moet ik toegeven dat ik in het begin wel ben geschrokken van alles wat je als docent allemaal moet doen en kunnen. Inmiddels ben ik wel enigszins gewend aan de werkdruk.
Toen ik nog maar enkele weken lesgaf en leerlingen vroegen naar mijn persoonlijke omstandigheden, zag ik geen enkel bezwaar om te melden dat ik homoseksueel ben. Ik had geen idee welke consequenties dat voor mij zou kunnen hebben. Ik moet u zeggen dat ik na zes jaar lesgeven in dat opzicht slechts één negatieve ervaring heb gehad. Ik ben toen trouwens door de school in alle opzichten gesteund. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik denk dat de manier waarop ik met mijn geaardheid omga, zelden wrijvingen teweegbrengt, noch bij collega’s noch bij leerlingen. Uiteraard is mijn geaardheid geen item in mijn lessen.
Op 28 januari ben ik getrouwd met mijn vriend. Twee oud-leerlingen, van wie één met een allochtone achtergrond, waren bij dat huwelijk getuige. De interim-directrice van mijn school - tevens ambtenaar van de burgerlijke stand - heeft de plechtigheid (mede) geleid. De halve eindexamenklas was op de receptie, evenals 35 collega’s. Ik hoop dat ik hiermee collega’s die om wat voor reden dan ook op school niet voor hun geaardheid durven uit te komen, een hart onder de riem heb gestoken. Ik ben me er overigens van bewust dat ik mij wat dit betreft wellicht in een bevoorrechte positie bevind. Ik wens u allen een plezierige vakantie.

Paul de Beer, Voorburg

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.