- blad nr 11
- 27-5-2006
- auteur R. Sikkes
- Commentaar
Kennistekort
Waren werkgevers eerst nog bang voor concurrentie van Poolse loodgieters, nu snakt het bedrijfsleven naar Poolse accountants. Vergrijzing en een aantrekkende economie betekenen dat er een grote vraag ontstaat naar hoger opgeleiden. Als ze in Nederland niet te vinden zijn, dan moeten we ze maar importeren, lijkt de nieuwe gedachte. De Hbo-raad en het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) noemden dat afgelopen week in een rapport het kennistekort: te weinig jongeren komen met voldoende vooropleiding van het voortgezet onderwijs om door te kunnen studeren aan universiteit, hogeschool of de niveaus drie en vier van het mbo. Volgens de beide organisaties wordt het hoog tijd voor een topconferentie over scholing. Het is een boodschap die de onderwijssector voor een grote paradox plaatst. Natuurlijk moet alles op alles gezet worden om het beschikbare talent bij jongeren te ontwikkelen met kwalitatief goed onderwijs. Maar tegelijkertijd weten we dat bij een aantrekkende economie de populariteit van lerarenopleidingen daalt. Het basisonderwijs weet zich aan die trend nog redelijk te onttrekken. Anders ligt het in het voortgezet onderwijs en de bve, waar de vergrijzing sterker is en het aantal studenten op de lerarenopleidingen nu al klein is. Het is daarom meer dan noodzakelijk dat tijdens die topconferentie ook het leraarsberoep aan de orde komt. Hbo-raad en CWI willen dat samen doen met het Innovatieplatform. De vraag is of dat wel zo'n goed idee is. Het prestigieuze platform - onder voorzitterschap van premier Balkenende - heeft tot nu toe weinig zichtbaars bijgedragen aan innovatie. En de aankondiging bij de start dat het platform zich zou opstellen 'als een bevrijdingsfront voor leraren' is een loze kreet gebleken. Onderwijs kān een belangrijke kwaliteitsslag maken, als er maar wordt geīnvesteerd in leraren. Niet alleen qua salaris, het gaat de AOb ook om verbetering van de eigen professie. Onderwijs kan zijn rol als kennismotor alleen maar spelen als geīnvesteerd wordt in dat onderwijs zelf.