- blad nr 11
- 27-5-2006
- auteur . Overige
- Redactioneel
Kwalificatie op niveau
We moeten twee zaken uit elkaar houden: het ‘wat’ en het ‘hoe’. Het ‘wat’ laat een verschuiving van kennis naar vaardigheden zien, het ‘hoe’ van klassikaal naar praktijkgericht. Er vindt dus ook een verschuiving plaats van school naar werkvloer. Daar zit een grens aan. Het onderwijs is verantwoordelijk voor de opleiding en moet dat ook blijven. Dat lijkt er echter niet meer altijd op.
Een ander punt met betrekking tot de kwalificatiestructuur is het vaststellen van de exameneisen. Het bedrijfsleven is niet betrokken bij het formuleren van die eisen. De tendens is, volgens onderzoek door MKB Nederland, dat bedrijven steeds meer de rol van opleider overnemen en de school steeds meer de rol van coach op zich neemt.
Het MKB zou wel meer betrokken kunnen worden bij de kwalificatiestructuren. Er ligt dus een kans in de samenwerking tussen de groepen die de kwalificatiestructuren opzetten en de mensen die de examinering opstellen.
De vraag die MKB Nederland opwerpt over het niveau van de startkwalificatie is zeer relevant. Een startkwalificatie heeft nu al een laag niveau, wat is dat over vijf jaar nog waard? In de Lissabon-doelstellingen is de startkwalificatie als uitgangspunt gekozen, maar we moeten daarbij niet uit het oog verliezen dat dit een laag niveau is. Dat betekent dat we onze ambities op termijn misschien moeten aanpassen en niet langer genoegen nemen met de startkwalificatie.