• blad nr 11
  • 27-5-2006
  • auteur R. Voorwinden 
  • het lokaal

 

Net een echte garage

Wout van der Valk, docent motorvoertuigentechniek aan scholengemeenschap Panta Rhei in Amstelveen:

“Mijn lokaal is ingericht als een garage. Dat wordt wel vaker geprobeerd in het vmbo, maar het lukt zelden zo goed als hier, al zeg ik het zelf. We hebben bijvoorbeeld een echte stenen balie waaraan we ‘klanten’ kunnen ontvangen - andere scholen schuiven vaak gewoon twee bureaus tegen elkaar. En we hebben een echt kantoor, een echt magazijn met een uitgiftebalie, en een interne telefoon.
De leerlingen, derde- en vierdejaars vmbo, werken vaak in zelfstandige werkgroepen. Helemaal alsof ze in een garage zijn. Ze staan klanten te woord, er is een planbord en ze gaan aan de slag, natuurlijk wel onder onze supervisie.
De ‘klanten’ van de garage zijn overigens collega’s van school, die hun auto bijvoorbeeld een beurt willen laten geven. Binnenkort gaan we in de buurt folders verspreiden waarin we mensen oproepen hun auto voor de grote vakantie even te laten nakijken. Zeg maar een ‘vakantiebeurt’. Tegen een vrijwillige bijdrage, want we mogen als school geen bedrijf starten van de minister.
Zo’n garage kost geld. Om dat bij elkaar te krijgen heb ik destijds een overzicht gemaakt met inkomsten en uitgaven van de school. Daarmee ben ik naar het toenmalige bestuur gestapt: dit komt er in, dit gaat er uit, dus is er geld over. Zo gaat dat. Aan de andere kant heeft de school me ook heel veel vrijheid gegeven, dat moet óók gezegd worden.
Als ik binnenkort met de vut ga, laat ik hier een mooie professionele werkplaats achter. Mijn leerlingen doen trouwens net alsof ze blij zijn dat ik wegga. Maar ik blijf doorwerken als adviseur aan roc’s, dus kom ik ze daar straks toch weer tegen. Voorlopig zijn ze nog niet van me af.”

Heeft of kent u een bijzonder lokaal? Mail naar onderwijsblad@aob.nl

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.