• blad nr 11
  • 27-5-2006
  • auteur . Overige 
  • Nieuwsoverzicht

 

Nieuwsoverzicht

De achterstand die leraren op leerlingen hebben in technische kennis van computers en internet is niet meer te overbruggen. De meerwaarde van de leraren moet vooral worden gezocht in het begeleiden van leerlingen bij zaken als gezond computeren, veiligheid en het bijbrengen van maatschappelijke normen. Dit stelt het Sociaal en Cultureel Planbureau in het Jaarboek ICT en samenleving.
De Volkskrant, 15 mei

Het basisonderwijs in de provincie Utrecht stuurt ieder jaar zo’n 175 kleuters van school vanwege onhandelbaar gedrag. Dat blijkt uit onderzoek van de Utrechtse organisatie voor jeugdzorg Trajectum. Het gaat om kleuters die niet luisteren, schreeuwen, andere kinderen slaan, knijpen, vechten en liegen. De onderzoekers noemen het aantal jonge kinderen dat niet is te handhaven op school schrikbarend hoog.
AD/Utrechts Nieuwsblad, 17 mei

Drie van de vijf ID-medewerkers van openbare basisschool het Wooldrik mogen alsnog blijven. Het merendeel van de ouders is bereid om daaraan mee te betalen. Zelfs een opa en oma trekken de knip. Op het Wooldrik dreigden alle vijf gesubsidieerde ID-banen te verdwijnen. Behalve de conciërge hing ook vier klassenassistenten ontslag boven het hoofd. Om hen de komende twee jaar in dienst te kunnen houden moet de school namelijk een eigen bijdrage van 10.000 euro per ID-baan gaan betalen. Maar volgens de directie zou daarvoor geen ruimte meer zijn in het schoolbudget.
Dagblad Tubantia/Twentsche Courant, 18 mei

‘Mekka is véél leuker’, zegt Omar (12). Hij is net terug van een umrah-reis - ook wel ‘kleine bedevaart’ genoemd - die wordt beschouwd als een voorbereiding voor de hadj, de bedevaart naar Mekka die iedere moslim verplicht is te ondernemen. Het is de eerste keer dat 24 kinderen van El Inkade op umrah-reis zijn gegaan, maar voortaan gaat groep 8 ieder jaar naar Saudi-Arabië in plaats van traditioneel op afscheidskamp, zegt godsdienstjuf Latifa.
De Volkskrant, 20 mei

De meeste scholen zijn volgens Paul Vedder, bijzonder hoogleraar multicultureel onderwijs van de Universiteit Leiden, nog niet goed toegerust om bij allochtone leerlingen met hun specifieke leerproblemen het intelligentieniveau te toetsen. “Eigenlijk is het precies hetzelfde probleem als de arbeiderskinderen in de jaren vijftig ondervonden. Zij werden vanwege hun sociaal-economische achtergrond ook vaak ondergewaardeerd in het onderwijs. Zij waren de dubbeltjes die nooit kwartjes werden omdat er eenvoudig geen extra aandacht was en eigenlijk ook niet in hen werd geloofd.”
AD/Groene Hart, 20 mei

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.