• blad nr 11
  • 27-5-2006
  • auteur G. van der Mee 
  • Redactioneel

 

Geen aparte opleiding voor vmbo-docent

Er komt geen aparte opleiding voor vmbo-docenten. Een brede bekwaamheid is ook voor de vmbo-leraar het beste.

Minister Van der Hoeven zal geen voorstellen doen om het profiel van de tweedegraads leraar te veranderen. Dat schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer. Zij neemt de aanbevelingen over van het Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs (LPBO). Op verzoek van de Kamer onderzocht dit platform of het nodig was om voor het vmbo een aparte opleiding te maken. Het platform vindt van niet, omdat ‘de kern van het beroep’ voor alle schooltypen in het voortgezet onderwijs gelijk is. Alle leraren moeten bijvoorbeeld kunnen omgaan met verschillen tussen leerlingen. Ook de minister meent dat de opleidingen leraren moeten afleveren voor het hele tweedegraads gebied.
De vmbo-docenten bleken eveneens voorstander van een brede opleiding en vonden dat er geen extra bekwaamheidseisen voor hun schooltype hoeven te komen. Een aantal opleidingen had zich al toegelegd op een specialisatie voor het (v)mbo. Volgens de minister kan dat samengaan met een brede bekwaamheid. Studenten hebben dan uitstroomprofielen waaruit blijkt dat ze hun kennis op bepaalde onderdelen hebben verdiept. De specialisatie mag echter niet leiden tot een smallere bekwaamheid.
In verband met de debatten in de Tweede Kamer over het (v)mbo heeft de AOb per brief nogmaals gewezen op de gevaren van uitholling van het beroep. Het aantal contacturen op de roc’s daalt, steeds meer instructeurs worden aangesteld in plaats van docenten. Overal heerst bezorgdheid over deze ontwikkelingen, maar er worden te weinig initiatieven genomen om ze tegen te gaan.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.