- blad nr 11
- 27-5-2006
- auteur R. Sikkes
- Redactioneel
Oud-minister Van Kemenade: investeer in leraren
Een tweede contourennota wordt het stuk van oud-PvdA-voorman Van Kemenade gekscherend al genoemd, met een verwijzing naar de Contourennota, die de aanzet vormde voor de middenschooldiscussie in de jaren zeventig. Het boek werd afgelopen dinsdag gepresenteerd op een soort reünie van een van de experimentele middenscholen, in Lelystad.
Die middenschool kwam er nooit en het PvdA-beleid van destijds om het onderwijsbestel te verbouwen wordt vandaag de dag afgeschilderd als overdreven overheidsdwang. Van Kemenade en Meijnen willen die koers niet herhalen. ‘Wetgeving is het sluitstuk van beleid en niet het begin.’ Beiden vinden dat eerst met experimenten en projecten de gewenste verandering vormgegeven moet worden. Wel moeten minister en parlement vooraf de richting aangeven. En daarvoor komen zij met een reeks aan ideeën.
Wat Van Kemenade en Meijnen betreft wordt er zwaar geïnvesteerd in leraren. Dezen moeten in de toekomst ten minste een vijfjarige mastersopleiding afronden. Zij gaan eerst als bachelor aan het werk en volgen daarna een duaal traject – werken en studeren – tot master. Wie master wordt gaat ook meer verdienen. Op die manier is een onderwijscarrière zonder manager te worden mogelijk. Sowieso moet in het takenpakket van elke docent op zijn minst 10 procent van de tijd uitgetrokken worden voor scholing. Leraren op zwarte scholen moeten een bonus krijgen. Voorstellen die allemaal veel geld kosten, maar volgens Van Kemenade en Meijnen kan dat niet anders: ‘Als het om de kwaliteit van het onderwijs gaat, zijn het uiteindelijk de leerkrachten die het waar moeten maken.’
In Ook het onderwijs kan zoveel beter doen de beide auteurs nog een lange reeks voorstellen om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. Zo zou iedere basisschool iemand moeten aanstellen die werk maakt van begeleiding van hoogbegaafden en zouden scholen gemengder kunnen worden door middel van een bonussysteem. In elk geval moeten er in het basisonderwijs duidelijke eindtermen – leerstandaarden – geformuleerd worden. Zeer zwakke scholen moeten er weer bovenop geholpen worden door een landelijke taskforce, met een eigen budget en bevoegdheden.
De onderbouw van het voortgezet onderwijs kan, zo vinden zij, verzelfstandigd worden in kleine eenheden van 400 tot 500 leerlingen. Het liefst zien Meijnen en Van Kemenade het vmbo integreren met het mbo en willen ze de havo zes jaar maken. De leerplicht zou opgetrokken kunnen worden tot achttien jaar.
Het boek Weg van de middenschool, met naast de toekomstvisie van Van Kemenade en Meijnen een reeks artikelen over de felle middenschooldiscussie, is voor AOb-leden met korting verkrijgbaar in de boekhandel. Zie de bon op de voordeelpagina’s 48 en 49.