• blad nr 11
  • 27-5-2006
  • auteur A. Kersten 
  • Redactioneel

 

Alarm over tekort hoger opgeleiden

Nederland komt over vier jaar mogelijk 75 duizend hoger opgeleiden tekort om aan de vraag van de arbeidsmarkt te voldoen. De Hbo-raad en de Raad voor Werk en Inkomen hebben daarover alarm geslagen.

De Hbo-raad en de Raad voor Werk en Inkomen* (RWI) hebben samen een onderzoek uitgevoerd naar de vraag of er sprake is van een dreigend ‘kennistekort’, een gebrek aan hoger opgeleide arbeidskrachten. Die vraag moet met een ‘volmondig ja’ worden beantwoord, stellen ze. De vraag naar goed opgeleide werknemers groeit harder dan het aanbod. Volgend jaar zal dat voor het eerst leiden tot een tekort. In 2010 neemt dat tekort volgens de onderzoekers zulke grote vormen aan dat het schadelijk wordt voor de economische ontwikkeling.
Probleem is volgens het rapport Kennistekort in Nederland: stagnerend opleidingsniveau belemmering voor arbeidsmarkt dat de doorstroom naar het hoger beroepsonderwijs sterk onder druk staat. Een van de redenen is dat steeds meer leerlingen in het middelbaar beroepsonderwijs kiezen voor de lagere, praktijkgerichte niveaus.
De Hbo-raad en de RWI hebben bij premier Balkenende, voorzitter van het Innovatieplatform, aan de bel getrokken. Ze willen dit najaar een topconferentie over scholing op touw zetten voor sociale partners, politiek, overheden en het Innovatieplatform. De vraag of het kabinet meer geld op tafel moet leggen voor het onderwijs, zal ook dan aan de orde komen.
In de meeste Oeso-landen neemt het aandeel hoger opgeleiden sneller toe dan in Nederland, dat op de Oeso-ranglijst van de vierde naar de negende plaats is gedaald. Bij het onderzoek zijn gegevens betrokken van de RWI, het ministerie van Onderwijs, het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.