- blad nr 9
- 29-4-2006
- auteur R. Sikkes
- Commentaar
Personeelsbeleid
Want ook als het gaat om de begeleiding en opleiding van zij-intromers of onbevoegden maken veel scholen geen structureel beleid. ‘Het blijkt dat er geen gemeenschappelijke visie bestaat op het doel, de inhoud en meest effectieve wijze van opleiden en begeleiden van nieuwe en zittende leraren.’ Een treurige en terechte conclusie die de AOb onderschrijft. Nog steeds staat – de goede besturen uitgezonderd – personeelsbeleid in het onderwijs in de kinderschoenen.
Voor de AOb was dat een reden om afgelopen februari het Masterplan Onderwijs uit te brengen, waarin extra aandacht wordt gevraagd voor verdere ontwikkeling van het personeel. Dat vraagt om tijd voor cursussen, opleidingen en begeleiding. Dat vraagt om geld. Daarom is het verheugend dat de inspectie attendeert op het personeelsbeleid, maar teleurstellend dat die verantwoordelijkheid alleen bij de managers en schoolbesturen wordt gelegd. Wil onderwijs een kwaliteitsslag kunnen maken, dan is een forse investering in het personeels- en opleidingenbeleid in het onderwijs broodnodig.