• blad nr 9
  • 29-4-2006
  • auteur . Overige 
  • Redactioneel

AOb!live starters en studenten 

Hoe doe jij dat nou?

Voor starters en studenten biedt AOb!live in juni niet alleen een middag vol workshops. Er zijn ook de verhalen en ervaringen van andere jonge leerkrachten. “Je komt erachter dat je niet de enige bent die het moeilijk vindt om orde te houden in de klas.”

Zet twee pas gestarte of nog studerende leraren bij elkaar en zie wat er gebeurt: ze gaan ervaringen delen. Heb jij ook zo’n moeite met dit of dat? Hoe slaag jij erin om zus of zo? Niet zo gek ook. Want de meesten belanden als benjamin op een school met veelal oudere collega’s. Die natuurlijk een stuk meer ervaring hebben – dat is prettig – maar die daardoor soms ook verder van ze af staan.
Voor Ingeborg Bock is het een van de redenen om 7 juni naar de AOb!live starters & studenten te gaan. Sinds augustus geeft ze Duits op een Nijmeegse scholengemeenschap, daarvoor was ze invalkracht in Eindhoven. Vorig jaar was ze ook van de partij. “Aan het eind van de dag heb ik nog een tijd met een groepje aan tafel gezeten. We hadden het over lesgeven in het vmbo. Je hoort hoe anderen het doen. Ik wil zelf altijd graag met de leerstof aan de gang, maar een ander meisje vertelde dat ze daar niet zo aan vasthield. Dat ze de leerlingen soms gewoon maar wat puzzels liet maken als de aandacht verslapte.”
“Iedereen komt met zijn eigen ervaringen”, vervolgt ze. “Ik vond het ook interessant om verhalen uit het basisonderwijs te horen. Dat ze een lastige leerling op een stoel zetten, maar dat hij er steeds weer vanaf kwam. En hoe ze daar dan mee omgaan. Daar leer je weer van.”
Zulke verhalen klinken Salvina Matatula bekend in de oren. De beginnersconsulent van de AOb is zelf starter – “ja hoor, dat mag je best zeggen” – als vmbo-docent in Alkmaar en geeft workshops over onderwerpen als orde houden. “Je raakt in gesprek met jonge collega’s en je komt er achter dat je niet de enige bent die het moeilijk vindt om orde te houden in de klas”, zegt ze. “En je ontdekt misschien dat je niet streng genoeg bent, of dat er bepaalde manieren kunnen zijn om met ordeproblemen om te gaan.”

Groepsdynamica
‘Orde houden in de klas’ was een van de populaire workshops vorig jaar. Ook dit jaar staat hij weer op het programma, dat drie workshoprondes van elk vijf kwartier biedt. De menukaart omvat zestien onderwerpen, variërend van timemanagement tot communicatie met ouders.
Ook Harrie Velderman, docent aan het seminarium voor orthopedagogiek van de Hogeschool Utrecht, is er dit jaar opnieuw bij. Hij geeft een workshop over hoe je kunt omgaan met moeilijke klassen. Vanuit een ‘ecologische benadering’, zegt hij. “Dat wil zeggen dat een probleem niet alleen ligt bij de leerlingen, maar ook bij jezelf. Allerlei aspecten, zoals groepsdynamica, spelen daarbij een rol. In een groep ontstaan rollen, met een leider die signalen afgeeft in de klas. Of misschien zelfs twee, die allebei om die rol strijden. Daar kun je inzicht in krijgen. De eerste paar jaar leert de klas niet alleen van jou, maar ook andersom.”
Velderman heeft zelf twintig jaar voor de klas gestaan, in het basis- en speciaal voortgezet onderwijs. In zijn tijd zocht hij het allemaal zelf uit. Wat voegt een ontmoetings- en workshopdag voor beginnende leraren nu eigenlijk toe? “Met collega’s kun je ook van alles bespreken, maar ik denk dat je dan minder snel het achterste van je tong laat zien. Op zo’n AOb-dag ben je onbevangener, denk ik. Dat je je ervaringen kunt delen met anderen is belangrijk. Het klinkt misschien wat deftig, maar het helpt bij het vormen van je identiteit als leraar.”
Starters zijn op zoek, beaamt beginnersconsulent Matatula. “Hoe geef ik les, wat hoort bij me? Er is niet één manier die voor iedereen werkt. Je moet een manier vinden die bij je past. En anderen kunnen je daarbij helpen.”

{kadertje}

AOb!live op 7 juni in de Utrechtse Jaarbeurs, vanaf 12.30 uur. Deelname is gratis voor leden (ook die ter plekke lid worden), anders betaal je tien euro. Volledig programma en aanmelden: www.aob.nl

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.