- blad nr 4
- 18-2-2006
- auteur D. Hollander
- Redactioneel
Stille leerlingen
De leerlingen, zo meldt het Vlaamse dagblad De Standaard, komen vooral op de beroepsopleidingen af, die in Nederland van een lager niveau zouden zijn. Directeur Franky Hungenaert van de katholieke scholengemeenschap in Maaseik voegt daaraan toe: “Het Nederlandse onderwijs is zeer goed, maar alleen als je verstandig bent en zelfdiscipline hebt. Wie dat niet heeft, gaat er onverbiddelijk uit.” Ludwig Naert, directeur van een lagere school in Maaseik, schrijft de stijging toe aan de manier van lesgeven in Nederland. “De Nederlandse methode klinkt heel goed: elke leerling individueel begeleiden. Maar in de praktijk zijn daar te weinig leraren voor. Daardoor blijven de zwakkere leerlingen in de kou staan. Dan kiezen ouders liever voor de klassikale, Vlaamse methode.”
De directeuren merken wel dat de clichés over het mentaliteitsverschil tussen de twee nationaliteiten kloppen. De Nederlanders zijn welbespraakter en assertiever, de Belgische leerlingen beschikken over meer discipline. Hungenaert ziet daar een gunstige kant aan: “De Nederlandse leerlingen leren de Vlamingen assertief te zijn en de Vlaamse leerlingen leren de Nederlanders af en toe te zwijgen.”