• blad nr 4
  • 18-2-2006
  • auteur D. Hollander 
  • Redactioneel

 

Stille leerlingen

Dit schooljaar zitten zo'n 16 duizend Nederlandse leerlingen op een school in Vlaanderen, heeft het Vlaamse ministerie van Onderwijs berekend. In 1998/1999 lag het aantal nog onder de tienduizend. In Maaseik, gelegen in het Belgische Limburg, is nu bijna een op de drie leerlingen van de katholieke scholen een Nederlander.
De leerlingen, zo meldt het Vlaamse dagblad De Standaard, komen vooral op de beroepsopleidingen af, die in Nederland van een lager niveau zouden zijn. Directeur Franky Hungenaert van de katholieke scholengemeenschap in Maaseik voegt daaraan toe: “Het Nederlandse onderwijs is zeer goed, maar alleen als je verstandig bent en zelfdiscipline hebt. Wie dat niet heeft, gaat er onverbiddelijk uit.” Ludwig Naert, directeur van een lagere school in Maaseik, schrijft de stijging toe aan de manier van lesgeven in Nederland. “De Nederlandse methode klinkt heel goed: elke leerling individueel begeleiden. Maar in de praktijk zijn daar te weinig leraren voor. Daardoor blijven de zwakkere leerlingen in de kou staan. Dan kiezen ouders liever voor de klassikale, Vlaamse methode.”
De directeuren merken wel dat de clichés over het mentaliteitsverschil tussen de twee nationaliteiten kloppen. De Nederlanders zijn welbespraakter en assertiever, de Belgische leerlingen beschikken over meer discipline. Hungenaert ziet daar een gunstige kant aan: “De Nederlandse leerlingen leren de Vlamingen assertief te zijn en de Vlaamse leerlingen leren de Nederlanders af en toe te zwijgen.”

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.