• blad nr 4
  • 18-2-2006
  • auteur . Overige 
  • Het moment

 

God is licht

Sinds 2000 werk ik in het christelijk middelbaar onderwijs en geef natuurkunde/scheikunde. In dat eerste jaar had ik een tweede klas vmbo, traject 2. Bij het onderwerp ‘licht’ deed ik mijn uiterste best om de leerlingen naast de theorielessen ook veel praktisch onderwijs aan te bieden. We deden proefjes met prisma’s waar regenbogen te zien waren, het demo-oog had ik geleend uit de biologievitrine, proefjes met spiegels en spiegelbeelden en proefjes over weerkaatsingen in het donker en onder de tl-verlichting in de klas. Ik had de indruk dat iedere leerling goed voorbereid was, de repetitie was gepland op maandag.
Bij een van de repetitievragen werd er van hen verlangd een tabel in te vullen. De vraag: ‘Welke genoemde onderwerpen zenden licht uit en welke onderwerpen weerkaatsen licht? Vul in: zon, gloeilamp, maan, sterren, rode trui, spiegel.’
Bij het nabespreken zei Roy: “Waarom heb ik twee fout, mevrouw? Mijn antwoorden kloppen toch, want gister vertelde de dominee: Alles wat God geschapen heeft is licht en wat de mens gemaakt heeft is de weerkaatsing van Gods licht.”
Ik heb hem de wetenschappelijke benadering van het fenomeen licht uitzenden en weerkaatsen nog een keer uitgelegd. “Oh”, zei hij, “dus, de zon en de sterren zijn gasbollen en de gloeilamp is een draadje, ze zenden licht uit. De maan, trui en spiegel kun je alleen zien als er licht op schijnt en dit licht wordt weerkaatst in je oog en dat kun je zien.” Ik heb hem geprezen over de fantastische combinatie die hij gemaakt had in de toets. Tenslotte wilde ik niet het verhaal van de dominee tenietdoen. Roy vond het prachtig en keek me aan met lichtjes in zijn ogen.

Dorine Buitenweg, Harderwijk

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.