- blad nr 3
- 4-2-2006
- auteur L. Douma
- Redactioneel
Homobeleid
Volgens Kunnen zit er verschil in discriminatie van vrouwen of allochtonen en homoseksuelen. “Er loopt hier geen meisje op school rond dat gedurende zes jaar heeft verborgen dat ze meisje is. Dat is voor sommige homoseksuele leerlingen wel anders.” En dus zouden scholen – in dit geval scholengemeenschap Broklede in Breukelen – homodiscriminatie apart moeten noemen in hun veiligheidsbeleid. Volgens scholengemeenschap Broklede plaatst zoiets homoseksuelen juist in een uitzonderingspositie. De school stelt dat zij een goed beleid voert om de veiligheid van alle groepen te garanderen. Daarnaast wordt in het lesprogramma aandacht besteed aan homoseksualiteit. En in het tweede jaar is er een themaweek over ‘anders zijn’. Voor een expliciet homobeleid voelt de school niets.
Kunnen stapte vervolgens op eigen titel naar de Commissie Gelijke Behandeling. Deze stelde hem niet in het gelijk. Volgens de commissie ontbreekt het wettelijk kader om scholen te verplichten preventief aandacht te besteden aan homoseksualiteit en intolerantie tegenover homo’s.
Kunnen is teleurgesteld. “Voor mij persoonlijk is het zeer emotioneel. Maar voor andere scholen is het ook van groot belang. Er zijn leerlingen die omdat ze niet voor hun seksualiteit durven uitkomen een relationele achterstand oplopen van vier à vijf jaar. Expliciet beleid zou daar wat tegen kunnen doen.”