• blad nr 1
  • 7-1-2006
  • auteur G. van der Mee 
  • Redactioneel

 

Onderwijsassistenten lopen werkloos rond

Nog niet zo lang geleden moest iedereen onderwijsassistent worden, dat was dé toekomst. Nu lopen ze werkloos rond. Tijd voor actie.

Aanleiding voor Martine Vermeulen om in actie te komen was haar eigen situatie. “Ik ben al anderhalf jaar bezig met mijn opleiding. Sinds september werk ik drie dagen op een basisschool maar word daar niet voor betaald. Betaald werk was er niet te krijgen. Ik vind dat van de zotte, omdat scholen juist heel veel baat hebben bij extra hulp. Ik werk nu op een montessorischool, bij dit soort onderwijs is een assistent helemaal onmisbaar.”
Vermeulen volgt haar opleiding aan het roc Zadkine in Rotterdam. Ze ontdekte op de vacaturesites dat veel onderwijsassistenten werk zoeken. Daarom richtte ze in september een werkgroep op die de onderwijsassistenten in actie wil krijgen. De werkgroep bestaat nu uit zes leden. De helft is al afgestudeerd maar kan geen baan vinden. Eén lid heeft een baan voor drie uur per week. De actie is vooral gericht op meer investeringen in scholen. Allereerst werd er een enquête gehouden. “We deden een oproep via internet en kregen 150 reacties. Mensen stuurden ook brieven waarin ze hun eigen situatie beschreven.” Uit de enquête blijkt dat de meerderheid vindt dat een onderwijsassistent in de klas de taak van de leerkracht goed kan verlichten. Vooral voor de hulp aan kinderen met gedrags- en leerproblemen zijn onderwijsassistenten op de reguliere basisschool onontbeerlijk.
Een van de briefschrijvers vertelt dat zij nu een uitkering heeft en daarom geen hbo-opleiding mag volgen. Volgens Martine Vermeulen wordt op veel opleidingen voor onderwijsassistent al gezegd dat je beter door kunt gaan naar de pabo. “Maar niet iedereen kan dat betalen, want een hbo-opleiding is best duur.”
Een andere assistente schreef: ‘Toen ik begon met de nascholingscursus werden ons gouden bergen beloofd. Er zouden massa’s vacatures komen, maar ze bleven uit.’ Ze heeft haar werk steeds minder zien worden. Zo begeleidde ze iedere ochtend een jongetje met het downsyndroom. De begeleiding werd teruggebracht tot twee ochtenden. ‘De nieuwe juf heeft 27 leerlingen en kan hem niet de support geven die hij nodig heeft. Ik ben voor de actie! De minister moet ontdekken dat wij belangrijk werk doen. Dat onderwijsassistenten geen luxe zijn, maar noodzaak.’
Binnenkort start er een interactieve website voor onderwijsassistenten. Vermeulen: “Jongeren kunnen dan met elkaar discussiëren over de acties die we willen ondernemen.”
Daarnaast wil de werkgroep een dag organiseren, waar onderwijsassistenten, leerkrachten en politici met elkaar in debat kunnen gaan. Het e-mailadres van de werkgroep is: onderwijsassistent_in_actie@hotmail.com.

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.