• blad nr 22
  • 17-12-2005
  • auteur . Overige 
  • Column

 

Spijtig

Onderwijsuitgaven zijn geen kostenpost maar een investering. Het kabinet erkent dat en geeft onmiskenbaar prioriteit aan onderwijs en onderzoek. In 2006 is er structureel 1,2 miljard meer beschikbaar dan in 2005. Daarbovenop komen ook nog de eenmalige investeringen van 640 miljoen euro voor praktijkrijkere beroepsopleidingen, brede scholen en onderzoek.
De CDA-fractie is er wel van overtuigd dat de extra investeringen voor de lange termijn niet voldoende zijn. Er is meer nodig om Nederland in het komende decennium te brengen tot een concurrerende kenniseconomie. Verscheidene adviesorganen hebben gepleit voor een langetermijnstrategie en een investeringsplan, met een tijdshorizon van minimaal tien jaar. Niet alleen de publieke uitgaven moeten omhoog. Ook en vooral moeten de private investeringen omhoog. Alleen zo is het mogelijk om de Lissabon-doelstellingen te halen.
Daarom heeft de CDA-fractie tijdens het begrotingsdebat het kabinet in een motie opgeroepen om, in nauwe samenwerking met marktpartijen en kennisinstellingen, een langetermijnstrategie voor kennis en innovatie op te stellen. Daarbij hoort een structureel investeringsplan voor meer investeringen in onderwijs en onderzoek. Ook de vakbonden en werkgevers in het onderwijs hebben hier eerder via het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt voor gepleit.
Deze motie kreeg echter, spijtig genoeg, niet de steun van de meerderheid van de Kamer. De VVD was van oordeel dat er niet zomaar meer geld nodig is. Ook de kritische PvdA liet de kans lopen om als Kamer expliciet uit te spreken dat er in de komende tien jaar meer structurele investeringen nodig zijn in onderwijs en onderzoek. Blijkbaar winnen binnen de PvdA-fractie andere prioriteiten het van onderwijs. Of zou het feit dat het een CDA-motie was, de doorslag voor de tegenstem hebben gegeven? Dat is onvoorstelbaar. Daarvoor is het belang te groot, zo zou je denken. Hopelijk is het kabinet wijzer dan de meerderheid van de Kamer.

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.