• blad nr 22
  • 17-12-2005
  • auteur . Overige 
  • Column

 

Op de schop

Aan het slot van Voltaires verhaal over de jongeman Candide heeft deze zijn geloof verloren te leven in de beste van alle denkbare werelden. Hij merkt ongeduldig op: ‘Dat is allemaal mooie praat maar we moeten onze tuin onderhouden.’ Deze wijze woorden heeft Maria van der Hoeven ter harte genomen. En ze heeft haar tuinman, de secretaris-generaal van haar ministerie, opgedragen de hele tuin ‘op de schop te nemen’. Er moet wisselbouw komen. De planten moeten van plek veranderen. En zo’n vijftien procent moet waarschijnlijk worden geruimd. Onze toekomstige coalitiepartner, de PvdA, waarvan gefluisterd wordt dat zijzelf de OCW-burelen tot verstikkens toe heeft overwoekerd, gaat nog verder: de helft van de beplanting kan eruit. De durfals…
Ik ben een beetje als Candide, nuchter en onbevangen. Mijn tuinologische wet luidt dat de wildgroei eruit moet: terug naar de vrije natuur. Laten we beginnen met iedereen met een onderwijsbevoegdheid. Ooit stonden ze, volgens hun roeping, voor de klas. En met tegenzin gaven ze toe aan de verlokking van een te duur ingerichte kamer in een te duur gebouw. En maar nota’s schrijven en circulaires opstellen en de echte werkers vertellen hoe het moet. Terug de tuin in met die lui, dat wordt pas een echte kwaliteitsimpuls. De scholen worden onderwijskundig autonoom zodat ze zelf kunnen uitmaken hoe ze hun doelstellingen het best kunnen verwezenlijken. De minister prijst niet voor niets herhaaldelijk de ‘professionaliteit’ van de mensen voor de klas. Ook de doctorandussen in de onderwijskunde kunnen beter het veld in met een geschiktheidverklaring voor de basisschool en de onderbouw in het voortgezet onderwijs. Daar kunnen ze dan Nederlands, wereldoriëntatie of maatschappijleer geven. Dat kunnen ze vast heel goed.
En waarom wordt de begeleidingsstructuur niet herschoffeld? Alle inspecteurs, ook de allerhoogste, moeten in het vervolg minstens tien jaar praktijkervaring hebben. En scholen in moeilijkheden lossen die maar op met behulp van de inspectie in plaats van geld weg te gooien aan adviesbureaus en graaiende interim-managers. De pedagogische centra worden tot één samengevoegd. Tweederde van de onderwijskundige medewerkers kan ook weer voor de klas. Nog een kwaliteitsimpuls.

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.