- blad nr 22
- 17-12-2005
- auteur . Overige
- Column
Op de schop
Ik ben een beetje als Candide, nuchter en onbevangen. Mijn tuinologische wet luidt dat de wildgroei eruit moet: terug naar de vrije natuur. Laten we beginnen met iedereen met een onderwijsbevoegdheid. Ooit stonden ze, volgens hun roeping, voor de klas. En met tegenzin gaven ze toe aan de verlokking van een te duur ingerichte kamer in een te duur gebouw. En maar nota’s schrijven en circulaires opstellen en de echte werkers vertellen hoe het moet. Terug de tuin in met die lui, dat wordt pas een echte kwaliteitsimpuls. De scholen worden onderwijskundig autonoom zodat ze zelf kunnen uitmaken hoe ze hun doelstellingen het best kunnen verwezenlijken. De minister prijst niet voor niets herhaaldelijk de ‘professionaliteit’ van de mensen voor de klas. Ook de doctorandussen in de onderwijskunde kunnen beter het veld in met een geschiktheidverklaring voor de basisschool en de onderbouw in het voortgezet onderwijs. Daar kunnen ze dan Nederlands, wereldoriëntatie of maatschappijleer geven. Dat kunnen ze vast heel goed.
En waarom wordt de begeleidingsstructuur niet herschoffeld? Alle inspecteurs, ook de allerhoogste, moeten in het vervolg minstens tien jaar praktijkervaring hebben. En scholen in moeilijkheden lossen die maar op met behulp van de inspectie in plaats van geld weg te gooien aan adviesbureaus en graaiende interim-managers. De pedagogische centra worden tot één samengevoegd. Tweederde van de onderwijskundige medewerkers kan ook weer voor de klas. Nog een kwaliteitsimpuls.