• blad nr 22
  • 17-12-2005
  • auteur M. Vermeulen 
  • Column

 

Oorverdovende stilte

Alweer een jaar om. Tjonge, wat gaat dat snel. Wordt u daar nu niet geweldig zenuwachtig van? Nog maar vijf jaar om de Lissabon-doelstellingen te halen. En weer een jaar vermorst. Toch een beetje stom, nietwaar? In 2000 zijn er in Lissabon ambitieuze doelstellingen geformuleerd om de EU in 2010 een van de sterkste economieën ter wereld te maken door sterke kennisintensivering. Het betekent onder andere dat er vijftig procent hoger opgeleiden moeten zijn. Volgens de voorzitter van de Onderwijsraad (zie het vorige nummer van het Onderwijsblad) kan dat nog steeds.
Wat mij nu zo enorm verbaast is dat leraren dit onderwerp niet naar zich toe trekken. Wakker worden, dames en heren: kennisintensivering gaat over onderwijs, dat is uw nieuwe ticket naar de toekomst! In mijn vorige column had ik het over de behoefte aan grote idealen voor het onderwijs. Niet iedereen was het daarmee eens, maar hier ligt er dus een: de sector onderwijs gaat zijn uiterste best doen om de Lissabon-doelstellingen te halen. Waarom gaat u niet als de wiedeweerga aan de slag om iedereen te inspireren vooral te blijven leren en nieuwe kennis te ontwikkelen? Waarom staat u niet massaal op het Binnenhof omdat het Innovatieplatform niet opschiet? Ik zie u niet joelend optrekken naar de Hoftoren om daar bij Maria van der Hoeven extra geld te eisen voor beter onderwijs omdat Lissabon er anders nooit van komt. Waarom bent u zo oorverdovend stil, terwijl er een gouden kans ligt om onderwijs een prachtige plaats te geven op de sociale en economische agenda van Nederland en de EU?
Leraren zijn specialisten in leren, tenminste daar moeten we toch met elkaar van overtuigd zijn. Dat maakt hen bij uitstek tot de beroepsgroep die de Lissabon-ambities dichterbij kan brengen. Onderwijs moet uit zijn Calimero-positie komen en laten zien waar het goed in is. Nu is er altijd wat fout: drop-out, de werkdruk, het studiehuis, het management… Dat leidt tot een beeld dat onderwijs alleen maar problemen geeft en geen oplossingen biedt. Stoppen daarmee! Begin met zelf het goede voorbeeld te geven door de lol in leren zichtbaar te maken. Leraren leren net zo hard als leerlingen. Maak daar serieus werk van en leer het liefst samen. Nieuwe pedagogische aanpakken bieden daarvoor interessante aanknopingspunten. Niet gelijk verketteren dus, maar kritisch volgen en ondersteunen. De sector leren vernieuwt zichzelf en geeft daarmee een impuls aan vernieuwing van leren op alle plekken in de samenleving. Het begint met ambitie, weten ze bij een van onze grootste banken. Lijkt me een mooi uitgangspunt voor 2006.

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.