• blad nr 22
  • 17-12-2005
  • auteur A. Kersten 
  • Redactioneel

 

Lumpsum: desnoods begeleiding opleggen

Zijn medezeggenschapsraden klaar voor de invoering van de lumpsumfinanciering in het primair onderwijs? Veel raden geven in elk geval te kennen dat ze een grote behoefte aan informatie en ondersteuning hebben.

Dat blijkt maar weer eens uit een telefonische enquête die de AOb de afgelopen maanden heeft gehouden, als onderdeel van een grootschalige belactie. Onder de vlag van de projectorganisatie Lumpsum hebben de AOb en andere onderwijsorganisaties samen een kleine tweeduizend (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraden (MR) gebeld om te polsen hoe de vlag erbij hangt, en zo mogelijk een afspraak te maken voor een bezoek aan de raad.
In januari beslist de Tweede Kamer of de nieuwe bekostiging in het primair onderwijs volgens planning in augustus wordt ingevoerd. Besturen krijgen dan een zak met geld die ze naar eigen inzicht moeten besteden. Gedegen in- en toezicht van de medezeggenschapsraad wordt daarmee nog belangrijker.
Wat wordt het advies aan de Kamer, go or no go? Wat het dagelijks bestuur van de AOb betreft, blijft augustus de overgangsdatum. Maar dan wel onder voorwaarde. Als een MR aangeeft dat ze te weinig is geïnformeerd door het schoolbestuur en niet genoeg mogelijkheden heeft gehad zich te scholen, moet de school begeleiding opgelegd kunnen worden. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat deskundigen van buiten de school met bestuur afspraken maken waarbij de MR alsnog haar rol van inspraakorgaan kan vervullen. Ondersteuning moet er ook komen als besturen zelf aangeven nog niet klaar te zijn voor de overstap en de MR het daarmee eens is.
“En als blijkt dat na een jaar een bestuur nog steeds niet in staat is verantwoord met de lumpsumfinanciering om te gaan”, stelt dagelijks bestuurder Liesbeth Verheggen, “moet de minister haar verantwoordelijkheid nemen.”

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.