• blad nr 22
  • 17-12-2005
  • auteur R. Voorwinden 
  • Redactioneel

 

Docenten slaken noodkreet

Vakdocenten in het voorgezet onderwijs moeten tijd krijgen om dieper op de leerstof in te gaan. Docenten moeten weer betrokken worden bij onderwijskundige keuzes en meer contacturen krijgen. Verder zou kennisoverdracht weer centraal moeten komen te staan in het onderwijs. Dat schrijven drie verontruste docenten uit het Amersfoortse openbaar voortgezet onderwijs in een ‘noodkreet’.

De drie maken zich ernstig zorgen over de kwaliteit van het onderwijs in Nederland. Ze zijn bovendien verbolgen over het feit dat in Amersfoort bij de recente (landelijke) functiewaardering veel schaal 12-docenten in de nieuwe schaal LB zijn geplaatst – de oude schaal 10. “Je houdt natuurlijk je oude salaris wel”, zegt Hans Kwakkel, een van de betrokken docenten. “Maar het voelt toch als demotie en degradatie.”
Volgens de noodkreet zijn docenten de laatste jaren steeds meer aan de zijlijn geplaatst. “Er wordt van bovenaf beslist over de inhoud van ons werk. De aandacht binnen het onderwijsveld is verschoven van lesgeven naar management.” Iets dat lijkt te worden bevestigd door recent onderzoek van het Onderwijsblad naar de functiewaardering. Kwakkel: “Als je nog een goed salaris wilt verdienen in het onderwijs moet je manager worden of onderwijs ontwikkelen. En er zijn natuurlijk mensen die dat laatste heel goed kunnen, voor een jaar of vijf. Daarna gaan ze in een kantoortje zitten en tot aan hun pensioen nota’s schrijven. Daar zit het onderwijs niet op te wachten. Er is behoefte aan inspirerende leraren met kennis van hun vakgebied, die leerlingen enthousiast kunnen maken.”
Volgens de drie docenten is het ideaal van de tweede fase, met alle zelfwerkzaamheid van leerlingen en het ‘leren leren’, te ver doorgeschoten. “De kenniscomponent wordt verwaarloosd. De kennis van de schoolverlaters is zo ver afgenomen, dat er in het wetenschappelijk onderwijs en hbo bijspijkercursussen gegeven moeten worden op het gebied van taal en rekenen. Geef de ingeleverde contacturen terug aan de vakdocent om de leerlingen weer te interesseren en te motiveren voor hun vak.”

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.