- blad nr 22
- 17-12-2005
- auteur L. Douma
- Redactioneel
Vrijheid voor vmbo kan uitval tegengaan
Hoewel de samenstellers van het rapport Het vmbo, beelden, feiten en toekomst benadrukken dat de meeste leerlingen het goed doen op het vmbo, stellen zij ook vast dat er hardnekkige problemen zijn. Zo zijn de toetsresultaten wiskunde gedaald sinds de invoering van het vmbo. Ongeveer dertig procent van de leerlingen verlaat het onderwijs na het vmbo en de veiligheid op de scholen is afgenomen. Deze problemen spelen meer in de grote steden en op scholen met veel allochtone leerlingen.
Volgens de onderzoekers zijn de knelpunten onder andere te wijten aan institutionele tekortkomingen. De zorgstructuur op de scholen is niet optimaal. Lerarenopleidingen kampen met kwaliteitsproblemen. En in het onderwijsproces ligt teveel vast waardoor scholen niet altijd maatwerk leveren. Afschaffing van de kerndoelen is volgens de IBO-onderzoekers een oplossing. Dat gaat het kabinet te ver, maar de kerndoelen zijn dit jaar wel aangepast. De scholen kunnen in de onderbouw theorie en praktijk beter combineren.
IBO stelt dat scholen meer ruimte moeten krijgen van de overheid. Dat sluit aan bij de visie van Onderwijsminister Maria van der Hoeven. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft zij dat professionals aan zet zijn en de overheid terug moet treden. Volgens Van der Hoeven zullen bovendien de eindtermen voor vmbo’ers soepeler worden. ‘Het systeem van sectorkeuze zal flexibeler moeten worden opgezet. De bekostigingsregels worden (verder) gestroomlijnd. Het bestuurlijke traject wordt uitgebreid tot een grotere groep van risicoscholen die “door de bodem” dreigen te zakken en het toezicht op deze scholen wordt versterkt.’
Op basis van de aanbevelingen van de IBO-onderzoekers wil het kabinet een regeling ontwikkelen die scholen in staat stelt om leerlingen met ernstige gedragsproblemen de toegang tot de school te ontzeggen. Dit moet de stijging van het aantal zorgleerlingen in het vmbo inperken.