- blad nr 17
- 8-10-2005
- auteur . Overige
- Column
Slim, vaardig en creatief?
Helaas heeft de minister hiervoor geen langetermijnbeleid ontwikkeld en wordt het lerarentekort ook niet structureel aangepakt. Aangezien deze ontwikkelingen vermoedelijk nog wel iets somberder zullen uitpakken door de verminderde instroom in de lerarenopleidingen, mist de minister het belangrijkste onderdeel voor het werken aan een slim, vaardig en creatief Nederland: leraren!
De minister heeft het in de begroting wel over ‘meer handen in de klas: dit is goed voor leraar en leerling’. Maar waar deze handen vandaan moeten komen, daarover heeft de minister jammer genoeg onvoldoende nagedacht. Ik ben erg geschrokken van de mogelijke gevolgen. In doemscenario’s wordt al geschetst dat nog maar de helft van de lessen door bevoegde docenten wordt gegeven. Vakken als natuurkunde, biologie, Duits en economie dreigen te verdwijnen als standaardvakken in het Nederlands onderwijs. De minister zal snel met een meerjarige samenhangende aanpak moeten komen in plaats van met incidentele voorstellen. Tijdens de begrotingsbehandeling van vorig jaar heb ik al voorgesteld om boventallige leerkrachten aan te houden, zodat toekomstige tekorten kunnen worden opgevuld. Gelukkig is dit voorstel nu door Kamer overgenomen. Maar er is meer nodig om leraren in het onderwijs te krijgen en te houden. Laat de minister daar snel met leraren over gaan praten, zodat we een slim, vaardig en creatief Nederland kunnen creëren, samen met de hoofdrolspelers: de leraren.