- blad nr 17
- 8-10-2005
- auteur L. Douma
- Redactioneel
Leerwerktrajecten boeken succes
In 2001 zijn de leerwerktrajecten door het ministerie van Onderwijs (OCW) in het leven geroepen. Leerlingen die slecht reageren op een schoolse aanpak of die moeite hebben met theorie, zijn de doelgroep. In een leerwerktraject kunnen vmbo-leerlingen van de basisberoepsgerichte leerweg een deel van het onderwijsprogramma volgen in de praktijk bij een leerbedrijf, als stage of als werkplek.
In het schooljaar 2003/2004 bieden 190 vmbo’s leerwerktrajecten aan, becijfert OCW. Het aantal leerlingen is ten opzichte van 2002/2003 van 2661 tot 3190 toegenomen.
De leerlingen in de leerwerktrajecten zijn enthousiast, blijkt uit de monitor van ITS. De ruim duizend vmbo’ers die aan het onderzoek hebben meegewerkt, zeggen dat hun zelfvertrouwen door het traject toeneemt. Talen en wiskunde werden door deze leerlingen vaak als ballast ervaren. Door deze vakken uit het onderwijsprogramma te halen, krijgen de leerlingen vakken die ze wel leuk vinden. Bijna allemaal behalen ze uiteindelijk hun diploma. Driekwart gaat vervolgens naar het mbo. Bij de doorstroom naar het mbo ondervinden de leerlingen niet meer of minder knelpunten dan de scholieren uit de reguliere basisberoepsgerichte leerweg.
Ballast en irritaties
Ook de scholen zijn positief over de leerwerktrajecten. Het percentage vmbo’s dat zegt zijn verantwoordelijkheid voor het hele traject waar te kunnen maken, is ten opzichte van 2002/2003 toegenomen van 83 naar 96 procent. Het gebruik van erkende leerbedrijven is toegenomen van 75 naar 80 procent. De begeleiding van leermeesters en leerlingen vanuit de scholen is verbeterd. En het gebruik van de praktijkboeken die door de kenniscentra zijn ontwikkeld is toegenomen.
Maar de ITS-onderzoekers delen niet alleen pluimen uit. De aansluiting tussen vmbo en mbo kan volgens hen beter. En de afstemming tussen het onderwijsprogramma op school en op het leerbedrijf is ook niet altijd even goed. De programma’s overlappen regelmatig. Leerlingen ervaren dit als overbodig en leermeesters ergeren zich hier aan.
Ook de selectie van leerlingen die geschikt zijn voor een leerwerktraject kan efficiënter, stellen de onderzoekers. Ouders, leerbedrijven en vervolgonderwijs denken vaak dat alleen de ‘zwakste’ leerlingen in een leerwerktraject worden geplaatst. Volgens de ITS-onderzoekers is dit een probleem. Het gaat niet om het niveau, maar om de manier van leren, benadrukken ze.