- blad nr 17
- 8-10-2005
- auteur L. Douma
- Redactioneel
Ministerie financieert spiritueel onderwijs
Al dit schooljaar had de Stichting Magical Education de eerste acht leerlingen willen onderwijzen. Op particuliere basis. Vanaf volgend jaar rekende de Stichting op financiering van het ministerie. Maar eind augustus kwam het bericht dat de school de komende drie jaar geen financiering hoefde te verwachten als de school in september 2005 haar deuren opende. “Daar hadden we niet veel zin in. Wij willen een normale school die zich aan de kerndoelen houdt en die financiering ontvangt”, vertelt initiatiefnemer John Broeckaert. En dus werden de plannen uitgesteld. Eind september bleek dat de Stichting vanaf volgend schooljaar toch gefinancierd wordt door het ministerie.
Leerlingen zijn vanaf dan welkom bij de Stichting die voor onderwijs een ruimte heeft gereserveerd in het Bredase Prisma van Cooth College. Ervaringsgericht onderwijs en spiritualiteit zijn de belangrijkste pijlers van de nieuwe school. “Leren door te doen is belangrijk voor ons”, vertelt Broeckaert. “Wij gebruiken de kerndoelen. Leerlingen in het eerste jaar laten wij bijvoorbeeld weten welke doelen ze bereikt moeten hebben aan het einde van het jaar. Ze moeten dan zelf projecten initiëren om die doelen te bereiken.” Aan het einde van de rit doen de scholieren gewoon eindexamen. “De kennis hiervoor hebben ze al. Maar we moeten ze een paar maanden van tevoren al wel gaan trainen in de formulering van de vraagstelling. Die zal nieuw voor ze zijn.”
Niets moet
De school wordt niet ingedeeld in klassen, alle leerlingen komen in een open ruimte terecht. Er lopen verschillende experts rond die aangesproken kunnen worden door kinderen met vragen over bijvoorbeeld Duits, wiskunde of geschiedenis. Wanneer de leerlingen toe zijn aan ontspanning, kunnen zij zich terugtrekken in een stilteruimte. “Er is een belangrijke spirituele component.” Leerlingen kunnen op school aan bijvoorbeeld yoga of voetreflexologie doen. Broeckaert: “Maar dat is een vrijheid die ze zelf hebben. Niets moet.”