- blad nr 10
- 14-5-2005
- auteur M. Vermeulen
- Column
Nieuwe inspiratie
Zowel voor de directrice als voor de superintendant is de herinnering aan de immigratie naar Canada nog zeer levendig. Het staat hen nog scherp op het netvlies wat onderwijs dan voor je betekent. Hoezo zijn zwarte scholen een probleem? Het opvallende is dat de eigen herinnering hun motivatie zo enorm beïnvloedt dat ze een uitdaging zien in het opvangen van kinderen met zo’n variatie aan talen. Het is met andere woorden het perspectief van waaruit je kijkt dat bepaalt wat je wel en geen probleem vindt.
Natuurlijk is de situatie in Canada een andere dan in Nederland, maar toch zijn er lessen te leren. Ten eerste maakt de Canadese ervaring opnieuw duidelijk hoe belangrijk het is om migranten zelf zo snel mogelijk aan het werk te krijgen in het onderwijs. Zij hebben de meest verse herinnering aan de rol die onderwijs speelt bij het je thuis gaan voelen in een land. Ten tweede moeten we op zoek naar hernieuwde inspiratie voor de typische blanke doorsnee-leraar: de generatie die nu met de vut aan het gaan is, heeft vaak ook nog een herinnering aan de kansen die onderwijs hun bood. Immers de kweekschool was voor hen vaak het hoogst haalbare in milieus waarin studeren niet gebruikelijk was. Maar hoe zit dit met de jonge collega’s die nu van de lerarenopleiding af komen? Opgegroeid als kinderen van de welvaartstaat met studiemogelijkheden alom. Ervaren zij een loopbaan in het onderwijs als een ticket naar een betere sociale positie? Of is het gewoon een baan die niet onaardig betaalt, veel vrije tijd biedt en daarom goed combineert met de opvoeding van jonge kinderen? Het zijn geen simpele vragen, maar de Canadese ervaring maakte mij weer eens duidelijk hoe cruciaal het antwoord is voor de kwaliteit van het onderwijs.