• blad nr 10
  • 14-5-2005
  • auteur L. Douma 
  • Redactioneel

 

Wachtlijst speciaal basisonderwijs krimpt

Steeds minder kinderen wachten op een plaats in het speciaal basisonderwijs (sbo). In oktober 2004 stonden er 72 leerlingen op een wachtlijst, een jaar eerder waren dat er nog 240. Dat blijkt uit cijfers van de onderwijsinspectie.

Het speciaal basisonderwijs is er voor leerlingen die slecht leren of opvoedingsmoeilijkheden hebben. Tot 1998 gingen deze kinderen naar mlk- en lom-scholen. Die scholen vormen nu samen met reguliere basisscholen samenwerkingsverbanden. Het doel van Weer samen naar school is zoveel mogelijk kinderen op de reguliere basisschool te houden. De operatie lijkt succesvol: minder kinderen gaan naar het sbo.
Leerlingen die echt niet goed functioneren op een reguliere basisschool, worden aangemeld bij de permanente commissie leerlingenzorg. Die commissie kan besluiten dat een kind thuishoort op een school voor sbo. De leerling komt dan op een plaatsingslijst terecht.
In 2003 stonden er 240 kinderen op zo’n lijst. In oktober 2004 waren dat er nog maar 72. Volgens de inspectie is de daling te danken aan een nieuwe regeling. Sinds vorig jaar moeten sbo-scholen driemaal per jaar leerlingen toelaten. Hierdoor staan kinderen korter op een wachtlijst. Voorheen werden leerlingen alleen aan het begin van het schooljaar aangenomen.
Ook speelt volgens de inspectie een rol dat meer scholen zorgteams hebben. Zo’n team ondersteunt scholen in de begeleiding van probleemleerlingen. En onderwijzers op reguliere scholen verdiepen zich steeds vaker in de problemen van kinderen die achter dreigen te raken.
Toch is de inspectie niet alleen lovend. Op grond van nieuwe wetgeving mochten kinderen die vorig jaar al op de plaatsingslijst stonden, daar op 1 oktober 2004 niet meer staan. Bij 26 leerlingen is dat wel het geval. Dit komt doordat de scholen waar zij naartoe moeten, vol zitten. De inspectie kondigt aan deze scholen in de gaten te houden.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.