- blad nr 12
- 16-6-2001
- auteur . Overige
- Baanbrekers
Dagboek van Marjolijn van Son
Volgend jaar wil ik graag ervaring opdoen in een onderbouwgroep. Bij mij op school is daar helaas geen plek voor en vandaag ga ik me oriënteren bij een school die onder hetzelfde bestuur valt. Ik fiets vanuit Amsterdam-Oost helemaal naar Geuzenveld. Na een korte gezamenlijke briefing neem ik een kijkje in twee van de tien kleutergroepen. Aan het eind vraag ik de directeur om een scholengids en of ik aan het eind van de maand nog eens mag bellen.
Donderdag 10 mei
Deze ochtend heb ik een zeer prettig gesprek met de directrice van een school in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer. We praten over van alles: onderwijsvisie, methodes in de onderbouw, invulling van levensbeschouwing, etc. Ze neemt echt de tijd voor het gesprek en ik krijg een uitgebreide rondleiding. Een erg goede indruk, maar helaas zijn er op dit moment geen vacatures.
Woensdag 16 mei
Ik zit in de sportcommissie. Met z¹n vieren organiseren we op het sportveld van Swift een heel leuke spelletjes- en sportdag voor groep 1 tot en met 6. De weergoden zijn ons zeer welgezind. De voorspellingen waren bar slecht en om acht uur Œs ochtends ziet het er nog zeer dreigend uit, maar met drie spetters en zelfs nog wat zonnestralen komen we er erg goed vanaf. De opzet van dit jaar is nieuw. Voor het eerst zijn er groepen samengesteld met kinderen uit elke klas. Grote lummels van 10 met kleintjes van 4 jaar, gaat dat wel samen? Het gaat heel goed. Wel blijkt dat groepen van twaalf kinderen vooral voor begeleidende ouders zwaar zijn. Dit nemen we mee in de evaluatie voor volgend jaar.
Zaterdag 19 mei
Met vier vrienden geef ik een groot feest. We worden dit jaar allemaal dertig en dat wilden we niet zomaar voorbij laten gaan. Thema van de avond was natuurlijk de jaren zeventig. Met een optreden van Boney M, opgeplakte bakkebaarden, afro-pruiken en een shandy als welkomstdrankje is de avond helemaal in stijl. Ik kan me niet meer herinneren dat ik zo laat (of vroeg, het is maar hoe je het bekijkt) in mijn nest lig. Tja, we worden oud.
Maandag 21 mei
Mijn coach laat zien hoe je met een grote en drukke groep op een leuke en gestructureerde manier een kringgesprek kunt houden. Handig worden tafels aan de kant geschoven en uiteindelijk zitten alle 24 kinderen in de kring. Zelf zie ik organisatorisch een beetje op tegen een kringgesprek, daarom bespreek ik het weekend met de kinderen vanaf hun eigen plek. Het is goed om te zien dat de kinderen erg enthousiast zijn en zich prima aan de regels kunnen houden.
s Avonds is het debat met Karin Adelmund in de Balie in Amsterdam. Een redactie van jonge leraren, onder wie ik, presenteert een aantal stellingen en wil van Adelmund antwoord op brandende vragen. In Het Onderwijsblad 11 stond een verslag van deze bijeenkomst.
Dinsdag 22 mei
Om 21.30 uur heb ik een sollicitatiegesprek. Ik had gebeld op aanraden van mijn directeur. Ik zit aan tafel met de directeur, iemand uit het bestuur, een lid van de oudercommissie en twee leraren uit de sollicitatiecommissie. Er staan meerdere vacatures open. Mijn wens gaat uit naar een kleutergroep. Ik vertel kort over het zij-instroomtraject en hoe ik op mijn huidige school word begeleid. Over en weer worden vragen gesteld en ik krijg een rondleiding door de school. Dan wordt mij pas duidelijk dat er ook een vacature is voor een groep 3/4. Of ik dit ook zou willenŠ Jazeker wel!
Maandag 28 mei
Ik doe mee aan de avondvierdaagse in het Amsterdamse Bos. Opeens gaat mijn mobieltje: iemand van de sollicitatiecommissie. Ze hebben een goede indruk van me en willen mij koppelen aan een ervaren leerkracht die ook parttime wil werken. Volgende week hoor ik meer. Spannend!
Zondag 3 juni
Twee van mijn leerlingen zitten in een televisie-uitzending van de Nederlandse Moslimomroep. Het zijn twee vriendjes van wie er één moslim is. De documentaire laat dingen zien uit hun dagelijks leven. Ook in onze klas zijn opnames gemaakt. Het is leuk om te zien dat de twee kennismaken met elkaars cultuur. Dinsdagmiddag heb ik een filmmiddag ingelast om met de hele klas onder het genot van wat lekkers de uitzending te bekijken.