- blad nr 20
- 20-11-2004
- auteur E.. Prins
- Mijn collega
Mijn collega
Sbo de Rotonde, Gorinchem
Direct na de havo naar de pabo en vervolgens gelijk aan het werk. Natasja Goedegebuur heeft een vliegende start gemaakt in het onderwijs: net 23 en al aan haar derde schooljaar bezig. Ze vindt haar leeftijd een voordeel. “Ik sta dicht bij de kinderen, kan me goed in ze inleven.”
De keus om haar lio-stage in het speciaal onderwijs te lopen, was een bewuste. “Ik vind het een extra uitdaging om je onderwijs zo aan te passen dat deze kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen”, zegt ze. En de stage beviel. Van beide kanten, want na haar lio-stage kon en wilde Natasja graag blijven.
De Rotonde is een fusieschool van wat vroeger een lom- en mlk-school heette. De meeste kinderen hebben gedragsproblemen uit het autistische spectrum, adhd of lopen didactisch zo ver achter dat ze op een reguliere school niet mee konden komen, vertelt Natasja, die een groep met tienjarigen onder haar hoede heeft.
De pabo leidt niet heel goed op voor dit type onderwijs, vindt ze. “Ik heb veel bij moeten leren, vooral over al die gedragsproblemen en hoe je daar mee om moet gaan.” Gelukkig werd ze op de school heel goed begeleid en inmiddels zit ze ook in het tweede - en laatste - studiejaar van de post-hbo-opleiding speciaal onderwijs. “Dat is een eis van de school, maar ik vind het ook zelf heel leuk en leerzaam.”
Als beginnend docent wil Natasja zich graag gesteund voelen door een bond ‘om op terug te vallen als je vragen of problemen hebt’. Daarnaast werd ze AOb-lid om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen in het onderwijs. Ze heeft immers nog een lange loopbaan voor zich.