• blad nr 20
  • 20-11-2004
  • auteur R. Voorwinden 
  • Redactioneel

 

Voer dat gesprek, in de klas’

Veel docenten denken dat ze bij de moord op Van Gogh en de gebeurtenissen erna met lege handen staan. Maar het is de taak van een docent om de dialoog aan te gaan: voer dat gesprek, in de klas!”
José de Groot-Stelma, docent levensbeschouwing op het Etty Hillesumlyceum in Deventer, lag ’s nachts al te bedenken hoe ze in haar lessen aandacht zou besteden aan de treurige gebeurtenissen in het land. Ze besloot om de leerlingen, van vmbo tot vwo, in haar klassen een Lagerhuisdebat te laten voeren over de stelling ‘In Nederland moet je alles kunnen zeggen’. Een gewaagde stap, op een school met veertig procent allochtone leerlingen.
“Je ziet dat iedereen het in eerste instantie met die stelling eens is. Maar er komt al snel nuance in en daarna komen de verwijten over en weer, waarbij bijvoorbeeld de Turkse meiden met hoofddoekjes worden uitgescholden door meisjes van het kamp.”
Als de lucht weer is opgeklaard, ziet De Groot-Stelma dat leerlingen elkaar over en weer gaan troosten. “Het zou pretentieus zijn om te zeggen dat het de leerlingen dichter bij elkaar brengt, maar ik zie toch een zekere verbondenheid ontstaan. En ze vinden het fantastisch om samen over dit soort onderwerpen te praten. Als ik geen les zou geven, zou ik heel pessimistisch zijn over de situatie in Nederland, maar de kinderen waren de afgelopen week echt fantastisch. Ik zie ook veel mooie dingen gebeuren.”

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.